Хотелски форум събра в Бургас експерти, предприемачи и архитекти в дефиниране на проблемите и прогнозите за развитието на пазара на ваканционни жилища в България. NextHome Black Sea 2024: Черноморски форум за ваканционни имоти си поставя целта да създаде платформа за контакти и обмен на мнения и опит между заинтересоиваните страни.

Дискусията започна с участието на заместник-кмета по туризма на община Бургас Манол Тодоров, който отбеляза, че регионът продължава да се възстановява след пандемията. Наред с това, се борим за по-дълъг сезон - от април до октомври, ранните и късните месеци наричаме "крила".

Атака по "крилата"

Опитваме се да предлагаме цялостен продукт - целия бургаски регион, да привличаме туристи и извън типичния за морски живот летен сезон, дори през зимните месеци - в Созопол, Несебър, Поморие, каза Тодоров. Общината започва масова рекламна кампания - в Централна Европа, в скандинавските страни, като ще наблегне на възможностите за събитиен, спортен, здравен туризъм. Това, разбира се, е свързано и с инвестиции в и продажби на ваканционни имоти.

Но трябва да доведеш туристите и (или) потенциалните притежатели на ваканционни имоти на място, т.е. необходимо е да имат гарантиран целогодишен транспорт до мястото за почивка или до техния ваканционен дом.

Проблемът с авиокомпаниите

Оказва се обаче, че авиокомпаниите нямат интерес от полети до българското Черноморие - конкретно бургаския регион, в месеците "крила", още по-малко през зимата, по думите на заместник-кмета, защото не искат празни самолети.

Не помага достатъчно и специалният фонд за договаряне с нискобюджетни авиокомпании, с който бургаската община дотира полети - не могат да бъдат гарантирани дори наполовина пълни самолети.

Ваканционните имоти - какво предлагат и достатъчно ли е

Въпросът отново опира до предлагането на пакети услуги и евентуално на подходящи за различни вкусове (интереси) имоти - такива с инвестиционна цел или просто за нов дом край морето или в планината. Но никой не иска да попада в пусти, неосветени селища без работещи заведения и магазини и до които трудно се достига поради лоши пътища. Тези и други недостатъци по места изтъкнаха като проблем експерти, участници в конференцията. А общината гледа към нови форми на обслужване и атракции - екотуризъм, велотуризъм, състезания по ветроходство - Бургаският залив се слави като един от най-атрактивните в Европа, изтъкна заместник-кметът Тодоров.

Заместник-кметът по туризма на община Бургас Манол Тодоров (вдясно)

Снимка: Славен Бонжолов, ТОП 100 Best Hotels in Bulgaria, Хотелски форум

В играта са и компаниите, изградили своите ваканционни комплекси край морския бряг или в планината. Няколко големи, които представиха свои проекти по време на конференцията, се похвалиха, че са се погрижили нищо да не липсва на клиентите им в рамките комплексите.

Известно е, че в голямата си част клиентите купуват ваканционен имот с инвестиционна цел - за отдаване под наем или последваща продажба, с намерението да постигнат 10% възвръщаемост, според Манол Тодоров. Намаляването на финансовия риск и за двете страни зависи най-вече от осигурената атрактивност - съчетание цена - качество, за привлечените клиенти и в неатрактивните месеци. Пазарът на такива имоти се влияе и от лихвените условия, както в Европа, така и в България. Експертите са категорични - такъв пазар изисква адекватна инфраструктура и перфектно управление, особено в период, в който имотите не се ползват от собствениците, а например се отдават под наем.

И двата фактора са определящи, ако собствениците решат да ползват имота си целогодишно - това би било добър избор например за планинските ваканционни имоти.

Кои са купувачите - беше споделено малко, но стана ясно, че са предимно българи. Има останали руснаци, все повече украинци, погледите са насочени към потенциални германски клиенти. Според някои представители на бранша интересът е насочен към по-възрастните клиенти, според други обаче - все повече купуват по-млади семейства, които търсят дом, добър и за децата им, както и по-чиста среда.

Какво очакват експертите през 2024 г. Устойчиво развитие (строителство) на ваканционни имоти. Добри проекти от доказали се инвеститори. Гонене не на максимум в бройките, а на качествени услуги, особено за децата; предлагане на втори дом, в който може и да се работи.

Прогнозите са за забавяне на вторичния пазар на ваканционни имоти, което работи в полза на отдаването под наем или използването им като втори дом.

Едно конкретно мнение за пазара 

"Сегментът на ваканционните имоти в сектор Строителство претърпява значителни промени през последните години, под влияние на нови потребителски предпочитания, технологични постижения, променящата се икономическа среда, както и на регионалните военни конфликти", заяви по време на конференцията Радослав Котларов, изпълнителен директор на ГБС Инвест и управляващ GHome, бранд за жилищно строителство на Главболгарстрой. 

Радослав Котларов

Снимка: Славен Бонжолов, ТОП 100 Best Hotels in Bulgaria, Хотелски форум

"Инвеститорите, насочващи се към строителство и продажби на пазара на ваканционни имоти, трябва да бъдат адаптивни към новите реалности, за да постигнат устойчив успех на този динамичен пазар", отбеляза Радослав Котларов.

Тенденциите в сектора на имоти, предназначени за почивка включват сгради, осигуряващи устойчивост и екологичност, технологично обезпечени "умни" домове, пространства с възможности за работно място от дистанция, добро местоположение и иновации. Инвеститорите включват зелени строителни практики, енергоспестяващи технологии и екологични материали, за да привлекат купувачи, които са насочени към пълноценен живот и опазване на околната среда, обясни Радослав Котларов. Според него местоположението остава критичен фактор за успеха на инвестициите във ваканционни имоти. Инвеститорите все по-детайлно оценяват възможните райони, като задължителните изисквания са за налична добра туристическа инфраструктура, лесна достъпност и потенциал за растеж и развитие на локацията. 

Организацията, която обединява предприемачите от сектора в Европа

Специален гост на събитието беше представител на Build Europe ("Билд Юръп") -  организацията, която събира повече от 30 000 предприемачи в жилищното строителство от различни страни. Историята на Build Europe започва през 1958 г., като международна асоциация за научни цели, но от самото начало организацията подкрепя и защитава интересите на предприемачите и строителите на жилища в Европа. Днес Build Europe се позиционира като представител на предприемачите пред европейските институции, както и пред заинтересованите страни.

Проблемите в строителството на жилища са едни и същи за цяла Европа, каза Федерико Лазари, изпълнителен секретар на Build Europe. Той отбеляза, все по-отчетливата тенденция малките и средноголемите градове да привличат повече хора, особено по-млади. В картината се вписват и ваканционните имоти, където хората остават по-дълго.

Федерико Лазари (вдясно)

Снимка: Славен Бонжолов, ТОП 100 Best Hotels in Bulgaria, Хотелски форум

Строителството вече не е същото. Зелени градове, иновативни материали, енергийна ефективност, декарбонизация, чиста енергия - все фактори, които му влияят. Инструментите на Европейския съюз, регулациите, промениха новото строителство, но и предизвикаха реновиране на съществуващото, на старите сгради, казва Федерико Лазари и добавя: Това няма как да не се отрази на финансирането - от една страна на инвеститорите, от друга - на банките.

По-късно, пред журналисти, Федерико Лазари каза, че Build Europe се стреми да привлече европейските държави към по тясно сътрудничество при прилагането на европейските зелени политики в жилищното строителство. За него Източна Европа е ключов регион и е много важно държавите, сред тях България, да споделят опит и решения, които предлагат - в строителството, в държавната политика, особено при реновиране на стари сгради, зелените инвестиции. Санирането на съществуващото строителство струва много, затова, според Федерико Лазари е работа на държавата да предложи подходяща данъчна политика, която да облекчи процеса.

Ако до 2020 г. в жилищата само се живееше, през последните години в тях се и работи, гледат се и деца, което променя социалната им роля - оттук и ролята на строителството на домове, споделя изпълнителният секретар на международната организация.

Надграждане на започнатото

По време на конференцията проектите си за ваканционни комплекси представиха три компании: Harmony Group (Harmony Suites), с изградени няколко обекта в Свети Влас и к.к. Слънчев бряг, където ще строи и най-новия си ваканционен комплекс; "Сова архитектура и дизайн", с ваканционния си комплекс в Боровец, и GHome (Главболгарстрой), с най-новия си проект "Лира".

Комплексът "Лира" ще бъде изграден зад ваканционен комплекс "Свети Тома". С неговата реализация ще надградим туристическата инфраструктура и удобствата за собствениците в района", каза Радослав Котларов.

Инвеститорите все повече отделят внимание на екологични строителни материали, използване на възобновяеми енергийни източници и нови технологии. Затова в проекта са заложени висок клас материали - каменна облицовка, дъсчена обшивка, а топлоизолацията е минерална вата с дебелина 12 см.

Сградата ще се състои от две самостоятелни тела, с общо 55 апартамента, от които 6 тип студио, 37 двустайни и 12 тристайни. Планирано е изграждането на подземен паркинг за 76 автомобила. Сградата ще бъде на 4 етажа, свързана с пречиствателната станция.

В проекта са заложени и богато озеленен вътрешен двор, контрол на достъпа, детска площадка, заведение за хранене и вело център със сервиз, както и салон за красота, обясни Радослав Котларов по време на конференцията.

Плановете са строителството да започне в идните седмици, като вече са завършени успешно всички процедури по градоустройство и нормативни изисквания, за да може фаза 1 на строителството да бъде изпълнена преди началото на туристическия сезон.

Пред журналисти Котларов наблегна на предпазливостта и добрата преценка при бизнес решенията. Ние сме консервативен инвеститор, каза той, отказваме предложения, оценяваме ползите, разходите, важна е цената на земята. Не гоним бройки, а качество, подчерта изпълнителният директор на ГБС Инвест.