АИКБ и НАМ: Надценката в крайните цени при млечните продукти стига и надхвърля 100%
Двете организации настояха за засилен контрол, така че да се защити свободният пазар
Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) и Националната асоциация на млекопреработвателите (НАМ) настояха в съвместно изявление за действия от страна на държавата за защита на българските производители, преработватели и потребители.
Нашите проучвания показват, че през последната една година се установяват сериозни, обезпокоителни и изключително неприятни тенденции на изкуствено повишаване на цените, особено в категорията на млечните продукти, където надценката при крайните продажни цени достига до 100% и над 100%. Това в много от случаите няма нищо общо с реалните пазарни условия или разходи за дейността, се казва в позицията на двете организации.
В резултат на тези практики българските потребители са принудени да плащат неоправдано високи цени за основни стоки и парадоксално - в България цените на основни хранителни продукти са по-високи отколкото в Австрия и Германия, където стандартът на живот е несравнимо по-висок.
Двете организации настояват за незабавни действия и мерки, с които да се защитят принципите на свободния пазар, свободната конкуренция, интересите както на българските производители и преработватели, така и на крайните потребители.
АИКБ и НАМ отбелязват, че ще подкрепят всички подходящи мерки, които биха създали условия за повишаване на конкуренцията, подкрепа на българския бизнес и адекватност на пазарната среда. За да се противодейства ефективно на някои нелоялни практики, е наложително засилване на контрола от страна на съответните държавни институции, което, според двете организации изисква координирани действия между Комисията за защита на конкуренцията, Националната агенция за приходите, Комисията за защита на потребителите и други органи.
Тези институции са овластени и са обезпечени с необходимите ресурси, за да извършват задълбочени и внезапни проверки по цялата верига на доставки - от производител до краен потребител. Ключов аспект на тези проверки трябва да бъде събирането и публикуването на информация за целите на потребителите. Тази прозрачност ще позволи на потребителите и регулаторните органи да идентифицират неоправдани увеличения и спекулативни практики, се казва в позицията на АИКБ и НАМ. Оттам изразяват увереност, че законодателната рамка в голяма степен дава достатъчна възможност за елиминиране на потенциални вратички и гаранция, че правилата не могат да бъдат заобиколени чрез сложни корпоративни структури или трансферно ценообразуване при сделки между свързани лица.
Същевременно Комисията за защита на конкуренцията обяви, че започва предварително проучване на пазара на хранителни стоки от първа необходимост.