Стартъп за самолети с нулеви емисии получи пари от Amazon и Shell
ZeroAvia досега е извършила десет изпитателни полета с шестместен витлов самолет, задвижван с водород
Стартъп компанията, разработваща самолети, задвижвани с водород, ЗироуАвиа (ZeroAvia) съобщи днес, че си е осигурила 21,4 млн. долара в кръг на финансиране за проектиране на граждански самолет с нулеви емисии, предаде Ройтерс.
Сред компаниите, подкрепили калифорнийския стартъп, са Амазон (Amazon) и енергийния гигант Роял Дъч Шел (Royal Dutch Shell).
ZeroAvia досега е извършила десет изпитателни полета с шестместен витлов самолет, задвижван с водород. Самата компания се определя като водещ иноватор в декарбонизацията на търговската авиация.
На 25 септември ZeroAviaZero съобщи, че е извършила първия в света полет на самолет с водородни горивни клетки. Полетът, успешен, се проведе ден по-рано в съоръжението за научноизследователска и развойна дейност на компанията в Кранфийлд, Англия, с шестместен самолет от клас Piper M.
Водородът, при чието изгаряне се отделя вода, се оценява като потенциална алтернатива за авиационния сектор, който е сред най-големите потребители на фосилни горива.
Водородът може да се произвежда от изкопаеми горива или от вода чрез електролиза, макар че това е скъп процес.
ZeroAvia, която извършва изпитателните си полети във Великобритания, си е поставила за цел да разработи граждански самолет с 10 до 20 места, изминаващ до 500 мили (около 800 км), към 2023 година и самолет за до 200 пътници, изминаващ 3000 мили (4800 км) до 2030 година. Според главния изпълнителен директор Вал Мифтахов е възможно преди пътническите да се появят товарни самолети на водород.
С новия кръг финансиране стартъп компанията разполага с 34,4 млн. долара, което й осигурява достатъчно пари да адаптира технологията си към по-големи машини. Компанията работи с Бритиш еъруейз (British Airways) по проучване как авиопревозвачите биха могли в бъдеще да преминат към самолети на водород.
Средствата от Amazon идват от фонда "Обещания за климата" на стойност 2 млрд. долара, заделен от онлайн гиганта. Концернът си е поставил за цел бизнесът му да стане въглеродно неутрален до 2040 година и вече е поръчал електрически микробуси за доставки от Мерцедес-Бенц (Mercedes-Benz) и стартъпа Ривиън (Rivian).
Shell пък инвестира в слънчева и друг тип възобновяема енергия чрез подразделението Шел Венчърс (Shell Ventures).