Министерството на икономиката е издало заповеди, с които се забранява увеличението на цените от мобилните оператори. Това съобщи министърът на икономиката Корнелия Нинова в личния си фейсбук профил.

С всички възможности на закона ще защитаваме потребителите от злоупотреби с правата им, пише Нинова.

"Потребителите са подложени на безпрецедентен натиск от увеличаващите се цени на всички стоки и услуги. Няма да позволим прилагането на нелоялни търговски практики, които допълнително товарят семействата с непосилни разходи в тази криза. С всички възможности на закона ще защитаваме потребителите от злоупотреби с правата им. Сега държавата трябва да се погрижи за хората", отбелязва още министърът на икономиката.

От поста й става още ясно, че Комисията за защита на потребителите издаде заповеди №685/23.12.21г. и №684/23.12.21г., с които на основание чл. 68л, чл. 68в и чл. 68г от Закона за защита на потребителите забранява на "Теленор България" ЕАД и "А1 България" ЕАД да индексират цените по ред, който не е предвиден в сключените между тях и потребителите договори.

В мотивите си Комисията подчертава: "При извършен преглед на предлаганите от дружеството типови договори и общи условия се установява наличието на клауза, регламентираща индексирането на цените на месечните абонаментни такси, а именно: "Операторът има право да индексира месечния абонамент веднъж годишно с размер на обявения от НСИ средногодишен индекс на потребителските цени за предходната година, като информира Потребителя в първата месечна фактура след индексирането. Индексираният месечен абонамент е основа за извършване на индексация през следващата година".

"Видно от цитирания текст, не е регламентирано, че операторът има право да индексира месечните абонаментни такси по договорите за ползване на електронни съобщителни услуги с обявения от Националния статистически институт средногодишен индекс на потребителските цени за две години наведнъж, а напротив - в текста е ясно разписано, че операторът има единствено възможност да увеличи МАТ с индекса за една предходна година. Заповедите са качени на страницата на Комисията за защита на потребителите. Заповедите могат да бъдат обжалвани по съдебен ред", отбелязва Корнелия Нинова.

И допълва, че потребителите, които са подписали договори в средата и след средата на 2021 г. не би следвало да очакват и съответно да бъдат задължавани да заплащат увеличение на МАТ на база предходна година преди взетото от тях търговско решение за подписването на договори.

"Както се установява от събраните доказателства по преписката, в конкретния случай операторът индексира цената на месечната такса в нарушение на клаузите на договора, без да предоставя право на потребителя да прекрати срочния договор без неустойки в случай, че потребителят не е съгласен с новия размер на месечната такса", категорична е тя.

Според думите й чрез тези недобросъвестни действия операторът би могъл да повлияе върху търговското решение на потребителя, тъй като последният ще трябва да избира дали да продължи да изпълнява договора, да заплаща по-висока месечна такса или да прекрати срочния договор и да заплати неустойка.

"В крайна сметка, която и от двете възможности да избере потребителят, неговите икономически интереси в случая ще бъдат съществено увредени, а операторът ще се облагодетелства от собственото си неправомерно поведение", пише Нинова.

Според думите й Комисията допуска предварително изпълнение на заповедта по ред на чл. 60 ал. 1 от АПК с цел да се защитят важни държавни и обществени интереси и да не се допусне накърняване на икономическите интереси на потребителите в ситуация на пандемия и настъпваща икономическа криза с оглед повишаването на цените във всички сектори, касаещи битовите потребители.