Милиардерът, основател на марката за туристическо облекло Patagonia Ивон Шуинар, предоставя компанията си на благотворителен фонд, съобщи Би Би Си.

Шуинар заяви, че всяка печалба, която не е реинвестирана в управлението на бизнеса, ще бъде насочена към борбата с изменението на климата.

Марката Patagonia си спечели култови почитатели благодарение на мерки за устойчивост, като например доживотна гаранция на дрехите и предлагането на поправки на разумни цени. Тя е известна с рекламата със слогана "Не купувайте това яке", която приканва купувачите да вземат предвид разходите за околната среда.

На сайта на компанията сега на челна позиция се вижда надпис, който гласи: "Земята вече е нашият единствен акционер".

Заклет фен на скалното катерене, той започва да произвежда метални куки за катерене за себе си и приятелите си, които да забива в скалите, след което се насочва към производството на дрехи и в крайна сметка създава изключително успешна марка спортни облекла с последователи, които са го издигнали в култ.

Основаната през 1973 г. Patagonia реализира продажби на стойност около 1,5 млрд. долара през тази година, а нетното състояние на Шуинар се оценява на 1,2 млрд. долара.

Но той винаги е избягвал да говори за богатството си, като заяви пред в. "Ню Йорк Таймс", че "го ужасява да бъде възприеман като милиардер".

Според него печалбите, които ще бъдат дарени за каузи, свързани с климата, ще възлизат на около 100 млн. долара годишно, в зависимост от състоянието на компанията.

"Въпреки необятността си, ресурсите на Земята не са безкрайни и е ясно, че сме надхвърлили границите им", заяви предприемачът за решението си да се откаже от собствеността.

"Вместо да извличаме стойност от природата и да я превръщаме в богатство, ние използваме богатството, което Patagonia създава, за да защитим източника."

Маркетинговите кампании на фирмата - фокусирани върху призива към хората да купуват само това, от което се нуждаят - не са намалили продажбите, а критиците твърдят, че с повишаването на значимостта си тя е насърчила повече разходи, а не по-малко. Цените са сравнително високи, като например пуловерите струват около 200 паунда, а тениските - около 40 паунда, но компанията твърди, че разходите отразяват факта, че дрехите ѝ са предназначени за цял живот.

Семейство Шуинар е прехвърлило цялата собственост на две нови юридически лица. Тръстът Patagonia Purpose Trust, ръководен от семейството, остава контролиращ акционер на компанията, но ще притежава само 2% от общия брой акции.

Той ще направлява дейността на Holdfast Collective, американска благотворителна организация, "посветена на борбата с екологичната криза", която сега притежава всички акции без право на глас - около 98% от компанията.

Шуинар казва, че първоначално е обмислял да продаде Patagonia и да дари парите за благотворителност или да направи компанията публична. Но и двата варианта биха означавали да се откаже от контрола върху бизнеса. "Дори публичните компании с добри намерения са подложени на твърде голям натиск да създават краткосрочни печалби за сметка на дългосрочната жизненост и отговорност", каза той.