Рафинерията в Бургас е проектирана да работи с петрол сорт "Уралс". Тя може да преработва и други горива, но при определени условия, защото става дума за цикъл - нужен е подбор от многобройните сортове петрол. Това каза Александър Величков, заместник-председател на Надзорния съвет на "Лукойл Нефтохим Бургас", по време на кръглата маса в Гранд Хотел София "Горива и енергийна сигурност". Организатори на събитието са от информационния портал 3Е News и експертът по енергийна политика Славчо Нейков.

Рафинерията е експериментирала с 16 вида горива, като гръбнакът винаги е бил "Уралс". За целта е нужно и изграждането на резервоарен парк, който да осигури непрекъснатост на процеса, каза Величков, цитиран от БТА. 

Представителят на "Лукойл Нефтохим Бургас" определи поканата и участието си на форума като "рядка възможност да бъде чута компанията, защото никой не ни вика и не ни търси мнението".

Връщайки се към готвеното преминаване към употребата на неруски петрол, Величков заяви, че краткосрочен шок при доставките не може да бъде избегнат. Той обяви, че от компанията са запознали "добросъвестно" със своето становище за прехода министрите на енергетиката, финансите и икономиката.

Въпросът за подмяната на руския петрол е дали можеш да осигуриш сигурни доставки и на каква цена, посочи Величков. "В момента доставките през Черно море стават в рамките на 36 часа. Когато не си в Черно море, доставката ти е до 600 часа, като повече от 80-хиляден танкер не може да акостира в Бургаския залив, а танкери над 140 000 тона не могат да преминават през Босфора", обясни той.

Членът на надзора на бургаската рафинерия изнесе данни за направените инвестиции от 2000 до 2022 година - за модернизиране на основните инсталации в рафинерията са вложени 1 милиард щатски долара в периода от 2000 до 2010 година. Направените инвестиции в хидрокракинг са 1,5 милиарда щатски долара, вложени в годините от 2011 до 2015-а. Цялостно инвестициите от 2000 г. до 2022 година са за 3,4 милиарда щатски долара.

Актуални са инвестициите около следващия етап на декарбонизиране на рафинерията, свързани със зелен водород и развитие на полимерите.

В резултат на инвестициите през годините, "Лукойл Нефтохим Бургас" е сред най-модерните съоръжения в тежката индустрия и с един от най-високите индекси по Соломон от 14,7, при над 6 в годините на придобиването ѝ от "Лукойл". Индексът по Соломон служи за адекватно сравнение на сектора, като цитираната вече стойност показва възможности за по-сложна преработка и по-висока рентабилност, поясни Величков.

Всъщност нормата на печалба при преработката на петрол се свива с настъпването на зеления пакт, а в по-добра форма за оцеляване са тези преработващи мощности като част от вертикално интегрирана група. Той определи изострящата се конкуренция като дълга игра на "последно оцелелия", за което оцеляване са нужни непрестанни инвестиции. В други части на света, като в Австралия, правителството субсидира сектора, за да може да оцелее, посочи още той.

"В България действията са насочени към съсипването ѝ", заключи представителят на "Лукойл Нефтохим Бургас", наричайки "волунтаристични" решенията за отмяна на дерогацията.

В експозето си Александър Величков спомена многократно израза "политически дъвки" и тиражирането на неверни тези за компанията в публичното пространство.

На въпрос на БТА, дали има и кои са "дъвките" по темата за "Лукойл Нефтохим Бургас", депутатът Венко Сабрутев от парламентарната група на "ПП-ДБ" и член на Комисията по енергетика в Народното събрание, който също присъства на събитието, отговори, че позицията на ПГ е категорична и ясна.

Дерогацията стана факт благодарение на кабинета "Петков", посочи Сабрутев. "Нашата политика е абсолютно консистентна. Да, ние сме за отпадане на дерогацията, но това не трябва да повлияе на цените на горивата, да доведе до дефицит на горива. Отпадането ѝ трябва да стане плавно и затова подкрепихме решението на НС за плавно преминаване към 100 процента неруски суров петрол (до октомври 2024 г.). Така осигурихме на "Лукойл" спокойствието, но същевременно дадохме много ясна времева рамка като държава, за да могат да продължат спокойно със своя бизнес, пазарът да бъде осигурен с евтини горива и да има такива, и да не допуснем изкуствен ръст на инфлацията", каза той.