В миналото домашните офиси стояха на заден план - зле оборудвани, тесни и малко прашни, влизащи в употреба само от време на време. През 2020-а обаче много хоумофиси изглеждат като командни центрове в Северноамериканското военновъздушно-космическо командване - множество екрани, високи технологии и професионално изглеждащ фон, готов за срещите в Зум (Zoom), отбелязва Ройтерс.

Всичко това струва пари

Хубавото е, че около две трети от компаниите компенсират разходите на служителите си за дистанционната работа според проучване на консултантската компания Мърсър (Mercer). Повече от половината работодатели (55%) покриват разходите за лаптопи, 33% за мобилни телефони, 26% за принтери и 24% за ергономично оборудване, допълва БТА.

Само 32% от компаниите казват, че не покриват тези разходи.

"Преминаването към дистанционна работа означава, че много служители сега трябва да искат от фирмите си да покрият разходите, свързани със създаването на домашен офис", казва Катлийн Бърнс Кингсбърг, която е психолог и автор на книгата "Нарушаване на мълчанието около парите".

Хората се питат, какви точно разходи могат да им бъдат покрити, какви данъци да им бъдат приспаднати и как обосновано се повдига този въпрос пред шефовете.

"Въпросът с покриването на разходите за хоумофиса не е черно-бял, шефовете ви ще трябва да бъдат убедени. Мислете като финансов директор", съветва Кингсбърг. Според нея е добре да обвържете искането си с нарастването на производителността и приходите, ако е възможно.

Не е препоръчително да предлагате само най-скъпото оборудване, а посочете няколко възможности за избор, казва експертът. Ако първоначално ви бъде отказано, попитайте какво да промените, за да получите одобрение, допълва Кингсбърг. След това работете по новата молба и я представете след месец-два, съветва тя.

"Работодателят няма да покрие всеки разход, така че не искайте всичко, съсредоточете се върху нещата, за които е най-вероятно да получите финансова компенсация", посочва още експертът. Например, както става ясно от проучването на Мърсър, само 4 процента от компаниите помагат за разходите по битовите сметки, така че с тях нямате особено големи шансове за компенсиране. Според ново проучване на Уордетуърк (WorldatWork) 25 процента от фирмите покриват разходите за интернет на работещите си от вкъщи служители.

По въпроса с данъците за служителите на трудов договор най-добрият вариант е оборудването за домашния офис да бъде платено предварително от работодателя или след това разходите да им бъдат покрити. На тези служители не е позволено да си приспадат данъците за офисни покупки, платени с лични средства, казва Майкъл Хенеси от Харбър крест уелт адвайзърс (Harbor Crest Wealth Advisors).

Ако сте самоосигуряващ се и част от дома ви се ползва за бизнес, можете да се възползвате от намаляването на данъка за хоумофис оборудване, допълва той.

Лаптопът и интернет връзката са най-очевидните нужди на един домашен офис. Но и други елементи са важни, като столът, на който прекарвате толкова много часове на ден, докато работите.

Около 27% от компаниите, минали в режим хоумофис, предлагат групова фирмена отстъпка за мебели, 21% ги предоставят директно, а 18% отпускат някаква сума според проучване на компанията за офис мебели Стийлкейс (Steelcase).

Каква е ситуацията у нас?

Хората се чустват все по-уморени, склонни към бърнаут, залитащи между перфекционизма и неглижирането на задачите според оценката на началниците или отсъствието й или според вътрешната мотивация, стъписани от новите сметки за режийни разходи в семейния бюджет, принудени да отделят време и за да помагат на децата "в движение". В тази ситуация се намират все повече българи, които през последните близо девет месеца по принуда започнаха дистанционна работа. Тези изводи могат да се направят от интервюто на БТА с Томчо Томов, ръководител на Националния център за оценка на компетенциите на Българската стопанска камара /БСК/ и с директора "Индустриални политики" в Асоциацията на индустриалния капитал в България /АИКБ/ Теодор Дечев.

"Проучванията показват, че общуването през интернет платформи е много по-изморително за служителите, отколкото срещите лице в лице. В дългосрочен план тази практика ще има вредно въздействие върху здравето и производителността на служителите. Засилва се опасността от бърнаут. Възникват проблеми в екипното взаимодействие и менторството", каза Томчо Томов.

В БСК нямат данни за стопански ръководители на фирми, които са минали на дистанционна работа, да покриват някои от разходите на работниците им - ток, интернет и други.

Според Теодор Дечев, едва ли работодателите биха покрили сметките за ток на подчинените си, защото работата от разстояние не довежда до съществени различия в битовите сметки, но е възможно да се финансира преминаването на по-добри абонаментни планове за интернет и други подобни решения. Според него, е възможно и у нас да се приложи световната практика служителите да работят в така наречените "телецентрове" - офис центрове с високоскоростен, широколентов интернет и обособени голям брой индивидуални работни места, които се взимат под наем. Ако се запази устойчива тенденция към преминаване на работа от разстояние, ще възникнат и други по-иновативни подходи за подобряване на работната среда и на мотивацията на работещите, смята Теодор Дечев.

От БСК са на менение, че практиката с дистанционната работа ще продължи, особено при фирмите, които са инвестирали по-активно в информационни и софтуерни решения. Според Теодор Дечев от АИКБ, има твърде много специфики в отделните отрасли и в отделните компании, които трудно могат да бъдат отчетени, за да се определи каква част от фирмите ще се върнат към режима си на работа от преди пандемията. Със сигурност обаче, можем да очакваме като бизнес резултат забавяне на търсенето на нови офис площи след излизането ни от пандемията, коментира Дечев. Според него причините ще бъдат две - едната е, че фирмите ще бъдат много предпазливи преди да влизат в разходи за нови офис площи, и втората - че мнозина ще потърсят алтернативата на дистанционната работа. Тя вече е така да се каже "проверена в боя", доказано е, че е технологически напълно изпълнима, а дори и най-консервативните мениджъри са се убедили, че този начин на работа не саботира реда и контрола в компаниите, допълни Дечев.