С Допълнителното споразумение към Концесионния договор се потвърждава ангажимента на концесионера за заплащане на първоначалното концесионно възнаграждение в размер на 660 млн. лева с ДДС към държавния бюджет в рамките на този месец. Това заяви днес министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков при неговото подписване, съобщиха от ресорното ведомство. 

Припомняме, че на 8 април правителството прие предложението на концесионера на летище София за изменение на концесионния договор и отправи насрещно предложение за неговото изменение.

"Възстановяването на икономическия баланс на концесията (което се прави в пълно съответствие с клаузите на Концесионния договор) е абсолютно необходимо за оцеляването на летището в безпрецедентната криза в авиационния сектор, предизвикана от пандемията от COVID-19. Това е потвърдено от водещи международни институции с богат опит, които прилагат стриктни правила. Възстановяването на баланса включва актуализиране на плана за капиталовите разходи и отлагане (а не опрощаване) на годишните концесионни възнаграждения за първите 10 години от срока на концесията. Отлагането на плащанията ще позволи от самото начало на концесията да бъдат направени необходимите инвестиции, независимо от негативните последици от пандемията", пише в съобщение от концесионера.

Министърът определи като съществен елемент от него, поетият безусловен ангажимент на страните по договора, да упражняват мониторинг върху нивата на въздушния трафик и приходите, поне веднъж годишно "Целта и предназначението на допълнителното споразумение, е да бъде възстановен икономическият баланс на концесията, нарушен поради пандемията от COVID-19. Този баланс е равновесието между ползите за страните и отчитането на поетите от тях рискове", коментира Желязков.

Отлагането на плащането на годишни концесионни възнаграждения не лишава българската държава от тях и те продължават да се дължат от концесионера, пише в съобщението на ведомството. При преодоляване на последиците от пандемията, плащането на отложените годишни концесионни възнаграждения може да бъде възстановено преди изтичане на срока на отлагане, допълват от Министерството на транспорта.

С допълнителното споразумение се увеличава размерът на инвестициите в летище София за срока на концесията от 608 млн. евро на 624 млн. евро.

Възложените независими анализи на Международната финансова корпорация, част от Групата на Световната банка посочиха ползите за държавата от прехвърлянето на риска от управлението на летището към концесионера, припомнят от ресорното министерство. Като подчертават, че нова концесионна процедура би изисквала намаляване на първоначалното концесионно възнаграждение със 120 млн. евро (от 281.2 млн. евро до 161.2 млн. евро), както и отпадане на ангажимента за плащане на годишните концесионни възнаграждения. 

Европейската комисия извърши проверка на концесионния договор и на неговото планирано изменение. Проверката приключи с резултат, че не е налице държавна помощ и че изменението на Концесионния договор не съставлява държавна помощ и е в съответствие с променената в резултат на COVID-19 икономическа ситуация, пише още в съобщението.

Към момента летище София е сред малкото летища на Балканите, които все още се управляват от държавен оператор, което го лишава от възможности за развитие и инвестиции в сравнение с останалите летища в региона. Дори и летищата в Румъния търсят възможности за разширяване чрез привличане на международен оператор, включително летищата в Албания (Тирана и Вльора) са в процедура за концесиониране.