Концесионният договор предвижда в следващите 5 години "СОФ Кънект" АД да инвестира 43 млн. евро. Поради сложната политическа ситуация инвестициите през последната година бяха малко по-сложни, но с идването на новото правителство и министър Николай Събев постигнахме договореност да инвестираме по-голяма от така договорената сума, като до края на април ще оповестим точния й размер". Това каза Хесус Кабайеро Пинто, изпълнителен директор на концесионера на "СОФ Кънект" АД, пред депутатите от Комисията по транспорт и съобщения, цитиран от БТА. Той бе извикан на изслушване за напредъка на концесионния договор.

Като пример за административни пречки по отношение на инвестициите Пинто подчерта плачевното по думите му състояние на паркинга на Летище София, който чака от 8 месеца разрешение за строителство, получено едва от два дни. През следващите месеци ще се инвестира още в зоната за управление на багажите, в чекинг системата и на целите търговски зони на площ от около 1800 кв. метра.

Изпълнителният директор на "СОФ Кънект" АД каза, че Летище Мюнхен е партньор на концесионера с 12-годишен договор, който може да бъде удължен. Част от екипа на летището в София са хора директно от Мюнхен.

"Ние използваме експертизата на това петзвездно летище и точно това искаме да направим и с Летище София - петзвездно регионално летище", коментира той.

В отговор на въпрос какво е наложило концесията на едно от най-успешните ни дружества, каквото е било Летище София, Хесус Кабайеро Пинто отговори, че преди концесията летището не е било в добро състояние в сравнение с останалите летища в Европа. През последните 15 години в него не са правени почти никакви инвестиции. Това, което трябва сега да се направи, е да се използват най-добрите бизнес модели в Европа, каза Пинто.

Миналата 2021 г. е приключила със загуба от 30 млн. евро заради последиците от ковид пандемията. Очакванията са 2022 г. да е с подобен финансов резултат. Друг фактор е войната в Украйна, както и цената на авиационното гориво. Отлагането на концесионното плащане през следващите 10 години е свързано именно с тези загуби и въздействието върху пътническия поток.

Изпълнителният директор на "СОФ Кънект" АД информира депутатите, че съвместно с ГВА и Министерство на транспорта вече е започнало изработването на проекта за Терминал 3 на летището. Очаква се проектът да е готов до година и половина, а през 2025 - 26 г. той да започне изграждането му. По силата на концесионния договор той трябва да бъде въведен в експлоатация през 2030 година, припомни Пинто.

Реконструкцията на Терминал 2 започва още през следващия месец и трябва да приключи 2023 г. Тя ще започне с паркинга, който е в много лошо състояние, както и чекинг системата, като се предвижда от 34 гишетата в нея да станат над 50. Системата ще управлява и багажите по много по-ефективен модел, обясни Пинто. Предстои и преместване на мястото за проверка на сигурността. Новата търговска зона ще е изцяло готова през есента, а до края на годината започва проектирането на ресторантите и останалите места за храна.