Ексслужител на Епъл крал тайни за Китай
Китайският инженер Сяолан Джан е бил задържан при опит да напусне САЩ
Бивш служител от китайски произход на американския технологичен концерн Apple е бил арестуван в САЩ, докато се е опитвал да излети за Китай.
Китайският инженер Сяолан Джан е бил задържан, след като е преминал през пунктовете за сигурност на международното летище в Сан Хосе, за да се качи на полет за Китай. Според подадени в съда документи, цитирани от Bloomberg и Инвестор, той е откраднал вътрешнофирмени документи и данни на Apple за китайска компания.
Според прокуратурата той вече е признал, че е свалил данни на лаптопа на съпругата си, предава Bloomberg. Според досега наличната информация става дума за данни на Apple, свързани с програмата на концерна за автономни коли. Инженерът е напуснал базираната в Купертино, Калифорния, за да работи за китайската компания Xiaopeng Motors (Xmotors) в Гуанджоу.
Хардуерният инженер от екипа за разработване на автономни автомобили на Apple е получил в САЩ достъп до поверителни бази данни за компанията, става ясно от съдебната жалба. След като се е върнал от отпуск по бащинство през април, Джан е съобщил на Apple, че ще се завърне в Китай, за да работи в Xmotors. Apple е станала подозрителна, след като е забелязала увеличената работна активност и зачестилите посещения в офиса, преди да подаде оставка.
Джан e признал пред Федералното бюро за разследвания, че е изтеглил файлове за технологията за автономно движение на автомобили на Apple на лаптопа на жена си, за да има продължителен достъп до тях. Той е бил арестуван на 7 юли.
Обвиненията срещу Джан са като ехо на гражданския иск, който Waymo - подразделението за автономни автомобили на Alphabet Inc., подаде срещу Uber Technologies Inc. и инженера Антъни Левандовски. Макар че делото между фирмите се уреди с извънсъдебно споразумение, наказателното разследване за предполагаемата търговска кражба на Левандовски остава неразрешено.
Министерството на финансите на САЩ планира да засили контрола в случаите на китайски инвестиции в чувствителни индустрии в САЩ по силата на Закона за спешни случаи. Ограниченията са насочени към вложенията на Китай в превозни средства с алтернативно задвижване, роботика и космически апарати - интереси, които администрацията на Доналд Тръмп смята за заплаха за икономическата и националната сигурност.
Проектът на Apple за самоуправляващи се автомобили е рядка инициатива на компанията, която се появи в медийни публикации през последните няколко години. През 2015 г. директорите на Apple одобриха план за изграждане на автономно електрическо превозно средство, което да конкурира Tesla Inc. и автомобилната индустрия в Детройт. Оттогава Apple нае повече от 1000 инженери.
Преди около две години обаче Apple сви плановете си за изграждането на физическо превозно средство и оттогава сформира екип, работещ по софтуер за самоуправление и сензорни технологии. Бизнесът с автономните автомобили е изключително конкурентен, а десетки компании в целия свят се опитват да поемат водеща роля в процъфтяващата и многообещаваща индустрия.
Apple е пуснала за тестове по пътищата десетки автомобили, оборудвани със софтуера ѝ, но все още не е ясно как надеждността на софтуера се конкурира с програмите на други компании като Uber Technologies Inc. и Waymo. Apple планира да използва своята технология върху специални ванове на Volkswagen, за да транспортира служителите си между офисите си. Apple не е обявила досега как ще предостави своята технология на потребителите.
Около 5 000 от над 135 000 служителите на Apple на пълен работен ден работят по проекта за автомобили. От тях около 2700 служители имат достъп до една или повече бази данни на Apple, съдържащи информация за проекта, става ясно от иска.
По-голямата част от мрежовата активност на Джан "се състои от групови търсения, както и от целенасочено изтегляне на обилни страници с информация от различните приложения с поверителна база данни". Прокурорите го обвиняват в изтеглянето на инженерни схеми и технически наръчници и доклади.
"Apple приема много сериозно поверителността и защитата на нашата интелектуална собственост", казва говорителят на компанията Том Нюмайер в имейл до Bloomberg. "Работим с властите по този въпрос и ще направим всичко възможно, за да сме сигурни, че този индивид и всички други участващи лица ще бъдат държани отговорни за действията си".
Тамара Крепет, федерален обществен защитник, който първоначално представля Джан, засега не е коментирала темата пред Bloomberg.