Европейската комисия глоби американския производител на спортно облекло "Найк" (Nike) с 12,5 мн. евро поради блокиране на трансграничните продажби на мърчандайзинг футболни артикули на някои от най-известните европейски клубове, като това е последната санкция на Комисия във връзка с подобни ограничения, съобщава Ройтерс.

Европейската комисия заяви, че незаконните практики на "Найк" са се проявили между 2004-а и 2017-а година и са свързани с лицензирани стоки на компанията за футболните клубове Барселона, Манчестър Юнайтед, Ювентус, Интер, Рома и Френската футболна федерация.

Санкцията е факт след двугодишно разследване, предизвикано от секторно проучване на електронната търговия в 28-те държави на Европейския съюз. Целта на ЕС е да засили онлайн търговията и икономическия растеж.

Европейският комисар по конкуренцията Маргрет Вестагер заяви, че действията на "Найк" лишават футболните фенове в други страни от възможността да купуват различни артикули на своите любими клубове като чаши, чанти, чаршафи, канцеларски материали и играчки.

"Найк" попречи на много от своите лицензополучатели да продават тези маркови продукти в друга страна от европейските икономическо пространство, което води до по-малък избор и до по-високи цени за потребителите", се посочват в изявлението на Вестагер.

Тя добави, че "решението на ЕК гарантира, че търговците и потребителите могат да се възползват пълноценно от едно от основните предимства на единния европейски пазар - възможността за пазаруване в цяла Европа на по-голямо разнообразие от продукти и за най-добри търговски сделки".

Практиките на Nike включват клаузи в договори, забраняващи продажби извън територията на лицензополучателите и заплахи за прекратяване на споразумения, ако те игнорират договорените клаузи. Ройтерс обаче допълва, че наложената на "Найк" глоба е била намалена с 40%, след като компанията си е сътрудничила с правоприлагащия орган на ЕС.