Какво се случва, когато една компания преминава през голяма трансформация... Това се отразява както върху начина, по който организацията работи, така и върху профила на хората, които търси. И това е така, защото в центъра на бизнес философията стоят клиентите и тяхното удовлетворение. От години светът преживява дигитална революция и технологиите намират все по-стабилно място край нас. Но 2020-а е различна. COVID-19 предизвика невиждана икономическа ситуация, а в нея различните компании действат различно. И точно в тези сложни времена се вижда отчетливо. В началото на въведеното извънредно положение у нас и в много други страни по света Филип Морис Интернешънъл обяви, че въвеждат набор от глобални принципи, демонстриращи категоричния ангажимент на компанията към сигурността на служителите на работното място и спокойствието им в кризисния период. Принципите обхващат три ключови области: гарантирана трудова заетост, финансова стабилност и награди за специално признание.
С тях компанията се ангажира, че няма да прекрати трудовия договор на нито един свой служител заради настоящата криза и също така ще продължи да изплаща редовно трудовите възнаграждения. А на служителите, на които се налага да присъстват физически на обичайните си работни места, като фабрики, складове или на терен, ще осигури допълнително награди за специално признание.
Ето какво сподели пред Dir.bg г-жа Анна Габровска, мениджър "Култура и човешки капитал" във Филип Морис България, за това как се справя компанията във време на извънредна ситуация.

- Г-жо Габровска, как се адаптира бизнесът ви в ситуацията на извънредно положение?
- Първата ни грижа е за хората в компанията. Това е изключително важно за нас. Защото, ако ги няма хората, бизнесът няма да се случва. Въпреки че всички твърдят, че това е клише, за нас не е. Много е важно да се погрижим за хората, за начина, по който работят, за начина, по който са информирани. Първото нещо, което направихме преди началото на кризата в България, бе да започнем да ги информираме. Глобално Филип Морис даваше информация още от началото на годината за това какво се случваше в света. Тази информация стигаше до абсолютно всички в компанията. По този начин бяхме доста по-подготвени за кризата, която се случи в България. В момента, в който бе обявено извънредното положение в България, вече имахме яснота какво трябва да направим. Бяхме планирали и бяхме закупили дезинфекционни материали, защитни материали, а хората отидоха и започнаха да работят от вкъщи. Осигурихме всякакви технически средства, така че да можем да имаме комуникация с хората си и да продължаваме да провеждаме срещи с тях ежедневно - големи и по-малки, за да може да случваме нещата. Другото нещо, което се случи, е, че всъщност променихме начина си на работа като бизнес. Променихме процесите си, променихме подхода си по отношение на клиентите при нас.

- Много компании промениха и самата политика спрямо клиентите си и на глобално, и наместо ниво тук, в България. При вас как стоят нещата?
- Всички работят от вкъщи още от самото начало на кризата и обявяването на извънредното положение в България. Имаме възможност да го направим, процесите ни го позволяват. Заедно с това, естествено, имаме и грижа за това как хората работят от вкъщи. Освен непрекъсната комуникация, която е буквално ежедневно, защото имаме всички възможни системи, които ни помагат за това, заедно с това даваме и допълнителна комуникация, която е от различни външни източници. По отношение на здравната култура, по отношение на физическото състояние на човек вкъщи, по отношение на стреса. Предоставихме възможност на колегите да се обаждат на психолог с индивидуални сесии, ако такова нещо е необходимо. Така че, всъщност, непрекъснатата комуникация към хората беше нещото, което направихме. Другото нещо е, че Филип Морис глобално обяви стратегията си и принципите по отношение на работа с хората. Има три основни принципа, като единият е свързан със сигурността на работното място, което е задължителен принцип не само в България, а и в цял свят. Второто нещо е финансовата стабилност, която е свързана с познатите в момента отпуски - платени или неплатени отпуски. При нас това нещо не е задължително, а е по-скоро по желание в момента, в който има нужда. Третото е, че ние награждаваме и поощряваме хората за специфични дейности, които са проактивни в една такава кризисна ситуация. Тези глобални принципи носят сигурност. Това е факт.

- На фона на всички превантивни мерки, които казахте, че сте взели, което може би ви е дало един плюс, може ли да кажем, че стига човек да е достатъчно подготвен, липсата на жив контакт между бизнеса и неговите служители може да бъде овладяна?
- Овладяна е точната дума, но не и решена. Фактът, че в последните седмици беше потърсена обратната връзка с колегите, защото независимо от контакта, свързан с бизнеса, бе много важно да видим как хората ще се чувстват, когато работят от вкъщи. Моят опит, това е история от реална неутрална ситуация, е, че хората имат нужда да общуват помежду си при това общуването да не е формално и да не е само свързано с бизнеса. Направихме една обща среща на цялата орган изация през Майкрософт тиймс. Поканихме колеги от Европа, за да можем да поговорим с тях и да чуем гледната точка на различните държави. Но преди да се случи тази среща, трябваше да направим тест на системата, за да видим дали всички работят. Беше много интересно, защото, когато работи видеото, тогава не всички се включват. Когато обаче всички са поканени в срещата и започне чат, дори и като тест, се оказва, че всички го получават. В момента, в който направихме този, тест имаше над 50 човека, които се включиха именно с пожелания: Здравейте! Как сте? Бъдете здрави! Какво правите! Толкова ни липсвате! Така че овладяваме този контакт, в смисъл тази нужда от контакт, чрез всички средства. Едното са системите, включително и вайбър използваме, използваме всякакъв начин да продължим контакта с хората. Когато ги попитахме за обратна връзка, всъщност това беше нещото, очевидно се видя, че на хората продължава да им липсва този ежедневен контакт. Още повече, че и работата се върши малко по-бързо, когато има контакт лице в лице.

- От гледна точка на вашия опит е експертиза каква е ролята на бизнеса в едни такива времена на криза и в какво се изразява социалната отговорност?
- Бизнесът трябва да е бърз в такава ситуация. Нямаме време да тестваме вече. Трябва да сме по-бързи, за да можем да отговорим на нуждите на клиентите. Те продължават да имат нужди и още повече, че сега те са малко по-различни и заради начина, по който комуникираме с тях. Продължаваме да търсим тяхната обратна връзка, за да можем да отговаряме на техни нужди чрез промяна на различни процеси. Ако искате дори и отговорности в различните роли в организацията. Това от една страна е като взаимоотношения между бизнеса и клиентите на този бизнес. От друга страна бизнесът има отговорността да бъде лидер в една такава ситуация, да носи визията, да планира бъдещето. И заедно с това с ресурсите, които има, защото всеки бизнес и има съвсем различни ресурси и възможности да влияе, за да може да подпомага общностите. Това се случва с финансови ресурси, ако искате с доброволчество, с информираност - както вие правите, но това е начинът, защото бизнесът носи визията и с помощта с ресурсите, които има в момента.

- Имате ли вече някакви очаквания как ще се развие бизнесът през следващата година, година и половина?
- Не бих си позволила да давам дори и такова мнение. Визията е, че ще бъдем различни. Ще се променим още, защото променящата се реалност го изисква. В интерес на истината във Филип Морис ние преминаваме през трансформация, свързана с бъдеще без дим, която вече върви повече от три години. Тази трансформация изисква и трансформация на начина на работа и бързина и гъвкавостта във всичките дейности, които осъществяваме. В този смисъл ние сме доста по-подготвени, но това е реалността, която предстои да ни се случва, и да е нормалността в бъдеще. Очакваме, че ще продължим да променяме процесите си, за да можем да бъдем близо до клиентите. И заедно с това пълната мобилизация на хората в една такава ситуация, която в момента ни се струва различна, но вероятно ще бъде начин, по който ще работим в бъдеще.

Визитка
Анна Габровска е мениджър "Култура и човешки капитал" във Филип Морис България. Присъединява се през 2019 г. към компанията след 18 години опит в областта на човешките ресурси в големи международни компании като "Кока-Кола ХБК България" и "Делойт България". Тя ръководи отдела, който отговаря за грижата за служителите и вътрешната трансформация в компанията в изпълнение на визията на Филип Морис Интернешънъл за изграждане към бъдеще без дим.

*Материалът е публикуван с подкрепата на Филип Морис България