Растежът на световния въздушен трафик и подмяната на самолетите от авиокомпаниите с летателни апарати, отделящи по-малко въглеродни емисии, ще доведе до удвояване на световната флотилия през идните 20 години, обяви "Еърбъс" (Airbus), цитиран от Франс прес и БТА.

В годишните си прогнози, публикувани днес, няколко дни преди откриването на Международния аерокосмически салон в Бурже (19-25 юни), европейският самолетостроител, очаква, че ще са необходими 40 850 пътнически и товарни самолета до 2042 година, с което световната флотилия ще достигне 46 560 самолета спрямо 22 800 в началото на 2020 година.

Тази прогноза е леко повишена (3,4 на сто) спрямо предходната, публикувана преди салона във Фарнбъро през юли 2022 година.

"Еърбъс" залага на повече нови самолети, но прогнозира, че необходимите апарати за задоволяване на нарастването на въздушния трафик ще са малко по-малко (23 680 спрямо 24 050 при предишните прогнози), а необходимостта от самолети, предназначени да заменят апаратите от предишното поколение ще е по-голяма (17 170 самолета спрямо 15 440 преди това).

Така броят на самолетите, които вече са в експлоатация и ще продължат да летят през 2042 година е коригиран към понижение - от 7440 до 5710 летателни апарата.

"Констатираме увеличение на доставките, но става дума в по-голяма степен за заместващи доставки, за обновяване на флотилията и за самолети, изразходващи по-малко гориво", обобщава Боб Ланж, отговарящ за търговския анализ и пазарните прогнози в "Еърбъс".

Световният въздушен сектор се е ангажирал да постигне въглеродна неутралност през 2050 година, за което са необходими по-икономични самолети, тоест емитиращи по-малко въглеродни емисии.

Понастоящем само една четвърт от флотилията, която е в експлоатация, е съставена от самолети последно поколение, които потребяват до 25 на сто по-малко гориво от предишното поколение.

В прогнозите си, съставени на основата на над 6000 различни сценария, включващи най-вече цените на електроенергията, "Еърбъс" залага на средно годишно увеличение на световния брутен вътрешен продукт от 2,5 на сто и на въздушния трафик - от 3,6 на сто.

Между 2023 и 2042 година местният китайски трафик ще нарасне 3,3 пъти, а вътрешните полети в Индия - 5 пъти.

При така наречените "зрели" пазари растежът ще е по-малък: вътрешният трафик в САЩ ще се повиши 1,4 пъти, а вътрешните полети в Европа - с 1,3 пъти.