По традиция намаленията стимулират потребителя да вложи средства в уред за бита, дрехи или бижута с преценката, че инвестицията е практична и изгодна. Това обясняват от Европейския потребителски център - България по повод утрешния "Черен петък".

Според проверка на жалбите, по които екипът на организацията е работил през месеца на "Черния петък" миналата година основните проблеми са били два - доставеният продукт е различен от това, което потребителят е поръчал онлайн, или сроковете за доставка не са били спазени, а в някои случаи - са получени само част от желаните стоки.

Ето, какво е важно да правим, когато пазаруваме онлайн от "Черен петък":

1. Разчитате на импровизация.

В седмиците преди намаления и разпродажби вероятността да попаднем на реклама на непознат онлайн магазин, марка или нов продукт е по-голяма. Ако решите да се възползвате от изгодна оферта на сайт, за който знаете малко или нищо, отделете време за предварително проучване. Името на фирмата, адресът й и контакти за връзка с търговеца са данни, които той е длъжен да посочи на сайта си, ако оперира в рамките на ЕС. Възможно е адресът на сайт да завършва на bg или co.uk , но това не означава, че търговецът се намира в България или в Обединеното кралство, например. 

2. Пропускате скритите разходи.

Търговецът е задължен да ви информира за пълната цена на стоката, включително и разходите по доставка. Проверете и дали намалението не важи само при определени условия - например покупка над дадена стойност или на определено количество.

3. Подценявате "дребния шрифт".

Веднъж натиснал бутона "плати", потребителят автоматично се съгласява с общите условия, които търговецът е указал. За да не губите време на самия Черен петък и да се предпазите от разочарования, е добре да се запознаете предварително с тях.

4. Не проверявате къде трябва да върнете покупката, ако размислите.

Така рискувате тя да се озове на друг адрес, дори и в друга държава, но не и на правилното място, указано от търговеца. Срокът за връщане и размисъл е 14 дни, но някои търговци го удължават допълнително.

5. Не комуникирате с продавача - просто поръчвате.

Всеки етап на отношенията потребител - продавач трябва да бъдат ясно документирани. Ако пазарувате онлайн, пазете всички документи и мейли, които получите от електронния магазин, а след това и от куриера.

"При проблем с търговец, регистриран някъде в ЕС, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство, потребителят трябва да бъде активната страна - да напише имейл до търговеца, като обясни ситуацията и поиска решение. Твърде често това е достатъчно. В противен случай - може да се свърже с нас", уточнява Соня Спасова от ЕПЦ България.