Традицията, първоначално известна само в САЩ, от няколко години придоби популярност буквално по целия свят. Включително и в България - в страната ни за съществуването на Черния петък знаят повече от 60% от българите, показват данните от анкета на Black Friday Global.

Черният петък се счита за феномен и за това си има причина. Според данните на Google през последните 5 години интересът на интернет потребителите към това събитие се е увеличил повече от два пъти. Всяка година почти във всички страни големите отстъпки в цените водят до поредни рекорди в оборотите и печалбата. Изключението са страните от западното полукълбо, до които тенденциите от САЩ стигат по-рано от Европа. Там се отбелязва умерено увеличение на интереса към специалните оферти по време на Черния петък, съобщават анализаторите от Black Friday Global.

Снимка: БТА

В българските магазини Черният петък започва да навлиза едва от 2013 година и през последните 5 години популярността на тази разпродажба нараства динамично. Както показват резултатите от проучването, 43 % от българите ще участват в чернопетъчните разпродажби (това е с 11 % повече от миналата). При това повечето купувачи (42 %) ще търсят изгодни предложения само в търговски центрове, а 28% предпочитат онлайн пазаруването. 30% от купувачите няма да се задоволят само с един канал за продажби, а ще се опитат да се възползват от отстъпки както онлайн, така и офлайн. Трябва да се отбележи, че броят на тези напреднали купувачи в сравнение с миналата година е нараснал почти 3 пъти.

По време на известния по целия свят Черен петък всяка година скачат показателите на продажбите. Във всяка от 55 проучени държави броят на транзакциите в интернет по време на Черния петък е нараствал значително в сравнение с всеки обикновен делничен ден. Например потребителите от Гърция са направили с 2600 % повече покупки от обикновено, а от ЮАР - с 2571 %. В нито една друга страна обаче не е отбелязван толкова голям интерес към чернопетъчните продажби, както в Пакистан, където активността на онлайн купувачите е била с 11525 % по-висока, отколкото във всеки обикновен ден от годината.

Никой не трябва да се изненадва, че в много страни именно ноември е месецът, който носи най-голяма печалба на продавачите. Смята се, че ноемврийският дял в годишните обороти достига до 20 %, а нашите вътрешни данни показват, че в някои държави, като Великобритания, Гърция и ЮАР, всяка трета онлайн транзакция се извършва през ноември.

Резултатите показват, че в Черния петък най-голяма сума пари са готови да похарчат жителите на Северна Америка и Европа, а покупките на сравнително по-малки суми планират жителите от азиатските страни, като Пакистан, Малайзия и Филипините.

Българските търсачи на отстъпки планират да похарчат по време на Черния петък средно 410 BGN (246 USD). Това е по-малко от американците или канадците (515 USD и 488 USD съответно), но повече от германците (239 USD) и руснаците (136 USD).

Черният петък е известен със своите значителни отстъпки в цените, достигащи до 80 - 90 %. Въпреки това, че количеството стоки за символичен 1 лев или с 90 % намаление е много ограничено, участниците в чернопетъчните продажби могат да разчитат на действително големи намаления. Според нашата статистика за Черен петък 2017, най-голямата полза от Черния петък получават американците, канадците и украинците - в тези страни средната отстъпка в онлайн магазините за последния петък на ноември възлиза на 66 - 68 %. Малко по-скромни отстъпки са получили руснаците (58 %), бразилците (57 %) и турците (56 %), а средностатистическата отстъпка за целия свят е 55 %.

В българските онлайн магазини средната отстъпка е "само" 51 %, което, предвид прогнозираните разходи на българите по време на Черния петък 2018, може да донесе икономия от 427 лева.

Черният петък в България в цифри:

61% от българите знаят какво е Черният петък, а 43% планират да се присъединят към лудото пазаруване през ноември;

42% от тези, които ще участват в разпродажбите, се насочват към търговските центрове, 28 % избират онлайн магазини, а останалите 30 % ще търсят отстъпки както в онлайн, така и офлайн;

През 2018 година средностатистическият българин ще похарчи по време на Черния петък 410 лева, предимно за дрехи, електроника и обувки.