"Един от най-ценните ми съвети при интервю за работа е кандидатите да не се притесняват да задават много въпроси". Това споделя Вяра Стоянова, днешният ни гост в поредицата "HR Кафе представя".

Вяра Стоянова идва от сферата на човешките ресурси, където е натрупала две десетилетия професионален опит.

Кариерният ѝ път стартира в "Кока-Кола Хеленик Ботълинг Къмпани България" АД през 2000 г. В рамките на компанията тя последователно по ема различни мениджърски роли, които допринасят за глобалния поглед, който има днес върху бизнеса и ролята на човешкия капитал в него.

През 2014 г., тя става част от "ГФК България", където допринася за изграждането и развитието на екипа в ролята на Директор "Човешки ресурси" до момента, в който през март 2018 г. приема своето следващо предизвикателство - да управлява цялата компания, с персонал от 740 човека като паралелно заема и регионална позиция в ГфК Групата - Регионален директор "Човешки ресурси" за над 20 страни.

През 2021, Вяра Стоянова се присъедини към екипа на МобиСистемс (българска компания - водеща компания в разработването на софтуер и приложения за мобилни устройства) в ролята на Директор "Човешки ресурси". Офис приложенията на МобиСистемс трайно присъстват в топ 5 на Google Play.

- Има ли неудобни въпроси по време на интервю?

- Всички въпроси са позволени - колкото повече въпроси, толкова по-добре и за двете страни в процеса по подбор. Това ще позволи на кандидата за работа да изгради една реалистична представа за самата позиция, естеството на работа, както и за цялостната работна среда в компанията, което е в основата на успешното сътрудничество и правилното управление на мотивацията.

- Кои са най-ценните съвети, които бихте дали на човек, който отива на интервю? 

- Непременно трябва да задава въпроси, без да се притеснява. Да не се обезокуражава ако присъстват повече хора на интервюто или ако процесът по подбор е по-дълъг. Срещата с различни хора от компанията по време на интервю, ще даде възможност на кандидата да си създаде много ценно цялостно впечатление от хората, с които ще работи и тяхното разбиране за работата.

- Колко важно е първото впечатление, когато видите един кандидат, още преди да сте задали въпроси? 

- Доброто първо впечатление е важно по отношение на цялостното поведение на кандидата, неговите умения да създаде първоначалната връзка с интервюиращите чрез комуникация и да прояви адаптивност към средата. Всъщност това важи и за двете страни - интервюто е двупосочен процес.

- Какви кандидати предпочитате: по-настъпателни или по-спокойни в подхода? 

- Личният темперамент е нещо, което изключително много ценя - това прави хората уникални. За мен е важно да видя кандидатите за работа възможно най-автентични по време на интервю. Това в голяма степен ми дава информация за техния стил на работа и комуникация. В бизнеса винаги има нужда от хора с различен темперамент и подход за постигането на резултати.

- Кое е надделявало досега в опита ви при избор на кандидат - възнаграждението или желанието за развитие в компанията? 

- Всяка компания работи с параметри на бюджет за всяка позиция и това е нормално. Но бюджетът сам по себе си не може да бъде водещ фактор при избора на финален кандидат. При наличие на умения и качества, както и желание за учене и развитие, работодателят и кандидатът могат да обсъдят възможни решения за двете страни, за да продължат заедно. В днешния свят не винаги възнаграждението е водещо при финалните разговори. Все повече други форми на мотивация се срещат като решаващи.

- Бихте ли назначили кандидат, ако не отговаря на много от условията ви, но виждате сериозен потенциал да навакса и развие липсващото

- Има бизнес ситуаци, за които са нужни напълно готови кандидати, които да доставят резултати сега и веднага. В такива моменти търсим кандидати, които отговарят напълно на профила и могат да работят самостоятелно и продуктивно от самото начало.

За мен лично е призвание да работя и развивам потенциала на хората. Най-важно е умението за учене и гъвкавост по време на работния процес. Потенциалът е основен капитал - компаниите търсят хора не само за отворените си позиции днес, но и за бъдещите си нужди, а за това е необходим вътрешен потенциал, който да се развива своевременно.

- Какви са впечатленията ви от стажанските програми? Успявате ли да откриете достатъчно таланти, които да направят първите си кариерни крачки в нея? Какво мислите за новата вълна младежи, които идват от университетите? 

- Стажанстките програми са страхотна възможност, благодарение на която компаниите успяват да видят и изпитат в реална среда, уменията и качествата на кандидатите, както и да ги подготвят за бъдещи позиции с конкретните знания необходими за съответното бизнес звено. Същото важи и за стажантите - програмата е възможност да усетят в реална среда естеството на работата и да видят живота в компанията, за да могат да направят информиран избор.

В днешно време младежите са изключително информирани и подготвени. Идват с конкретни очаквания, които с помощ от менторите, успяват да доизградят, да се ориентират много бързо и да постигнат резултати за кратко време.

- Какви позитиви и негативи виждате в работната атмосфера в компанията ви във времената преди Ковид и сега? 

- Всяка ситуация носи позитиви и негативи. Наблюдавам, че екипите са изключително продуктивни, много добре организират времето си при работа във виртуална среда, което води и до постигане на още по-добри резултати. Много се коментира напоследък, че стресът от динамиката на офис средата в нормални условия е намалял и хората се чувстват много по заредени и ползотворни в работата.

- Какъв процент от служителите ви работят в хоум офис условия? 

- Компанията предостявя възможност за работа от хоум офис на всички. Това е личен избор на всеки в зависимост как се чувства и възприема новата ситуация в условия на Ковид.

- Промениха ли ви се критериите за оценка на работата на настоящи и бъдещи служители в условията на Ковид? 

- Критериите за оценка на работата винаги са били свързани с постигането на конкретни целеви бизнес резултати. В тази връзка, постигането на резултати остава водещо в оценката на персонала и в Ковид времена. Разбира се всяка компания трябва да следи от близо икономическата и бизнес ситуация и ако види необходимост от промяна в модела или критериите за оценка, да направи необходимото, за да бъде релевантина на съответните условия.

- Очаквате ли след 2-3 години стандартното работно място да изглежда по различен начин? 

- Смятам, че много компании ще приложат работата от вкъщи като дългосрочно решение за някои бизнеси, където това е възможно - това ще бъде новото нормално. Бизнес процесите, процедурите, практиките за работа изцяло трябва да бъдат адаптирани към този нов модел на работа. Ще бъдат необходими нови практики за изграждане на ангажираност и сплотеност в изцяло или частична виртуална среда, което ще създаде една нова динамика на работното място.

СЪДЪРЖАНИЕ НА:
Българска Конфедерация по Заетостта е неправителствена организация, която обединява експертиза на водещите компании в сферата на HR услугите в България, съчетава креативност, иновативност, модерни дигитални решения, адаптивност и отвореност към новостите в световен мащаб. Организацията въвежда и популяризира всички добри практики за управление на персонала и HR услугите. Променя и подобрява модела на HR бизнеса, популяризира услугите и възможностите на своите членове.