"Когато дойде нов човек в екипа и ми каже, че иска да се учи, но не може да отделя време извън работното, се връщам към тези си спомени и си казвам, че може да е по-бързо адаптивен от мен, но практиката ми показва, че за да станеш добър в нещо, са необходими големи дози часове работа", споделя Десислава Авджиева, следващият гост на Бисер Кунчев в рубриката "HR Guest".
Коя е тя?
Вече повече от 13 години съм управител и собственик на агенция за бранд идентичност и събития, Алтърнатив Адвъртайзинг ЕООД. През 2020 година станах съдружник във втори бизнес за решения за виртуална и добавена реалност, а през септември 2021 година първият ми бизнес се обедини с дигитална агенция Seomax, с което компанията вече предлага пълен набор от онлайн и офлайн комуникационни средства и решения за своите клиенти. От февруари 2020 година съм ръководител на Основен клас по събитиен мениджмънт в Първата практическа академия за събития. От ноември 2020 година съм заместник председател на Асоциацията на жените предприемачи, където се занимавам с маркетинг, ПР, реклама и структуриране на оперативните процеси на Асоциацията. По моя идея бяха създадени видео и фото визитки на членове на Асоциацията, криейтив с видео анимации и рисувани персонажи на Асоциацията, а също така организирах за поредна година Ден на жената предприемач 2021. От април 2021 година съм представител за София на Фондация Digital4, която обединява дигиталното общество в България и по света. През 2020 година по моя идея беше създадена историческа книга-игра "Асверг. Из хрониките за кан Крум", чиято цел е да провокира интереса на хората към българската история по един по-различен начин. В следващите два месеца предстои да излезе от печат първата професионална книга, която издавам в съавторство "Първи стъпки в бизнеса". От години съм ментор на бизнеси как да направят своите първи стъпки в бизнеса или как да създадат своята устойчива маркетингова стратегия и да преструктурират бизнес процесите си, за да имат време за стратегията на компанията си. Преди няколко месеца станах съосновател на Академия за бранд идентичност и развитие на личен и корпоративен бранд, в която обучаваме хората как да развиват и изличат максимален ефект от своя личен и бизнес бранд.
За мен екипа е основната и най-ценната съставка за съществуване, оцеляване и развитие на един бизнес. Разбира се и човека, който прави подбора и ръководи екипа е ключов, но ако един екип е с желание за развитие и на ниво това е предпоставка за успеха и на мениджъра и на компанията.
Има ли неудобни и задължителни въпроси по време на интервю и каква продължителност е критерии за проявен интерес към кандидата?
Да, има всякакви въпроси. Особено такива, свързани със семейното положение и представата за бъдещо развитие на всеки един представител на екипа. Аз лично обичам да провокирам с въпроси, които са директни и лични, за да видя истинската същност на човека срещу мен, а не заучени фрази. Щом едно интервюирано лице мине през всякакви въпроси му давам практическа задача с разработването, на която преценявам кандидата дали е подходящ да се присъедини в екипа.
Кои са най-ценните съвети, които бихте дали на човек, който отива на интервю? Възможен ли е според вас подход, в който изпращате онлайн съветите си към кандидатите предварително за най-важното и през време на самото интервю да видите как се е подготовил наистина?
Най-ценният съвет, който се сещам, е всеки кандидат да не лъже за нищо, за да гледа да се хареса, защото още в началото ще си проличи в комуникацията му. Бих дала и допълнителен съвет всеки кандидат да е погледнал в коя фирма отива точно на интервю, да се е запознал като е проучил социалните канали на компанията и си е създал първоначално впечатление. Възможно е да се изпращат онлайн въпросите и задачите и после при жива среща да се представят и да се задават допълнителни.
Колко важно е първото впечатление, когато видите един кандидат, още преди да сте задали въпроси и какви кандидати предпочитате: по-настъпателни или по-спокойни в подхода? Как отчитате фактора моментно Ваше и на кандидата настроение и как това се отразява в процеса на водене на интервю и изводите от него?
Първото впечатление е важно, но не е основно. Харесвам различни типове личности и зависи за каква позиция ги интервюирам. Все пак, ако трябва да изкажа предпочитания, харесвам по-спокойните хора. Не обичам хора, които се самоизтъкват и са прекалено експресивни в комуникацията. Аз лично се настройвам към самия кандидат и не се оставям моментно състояние и емоции да влияят на момента на опознаване на нов кандидат.
Кое е надделявало досега в опита Ви при избор на кандидат - възнаграждението или желанието за развитие в компанията? Бихте ли назначили кандидат, ако не отговаря на много от условията ви, но виждате сериозен потенциал да навакса и развие липсващото?
Да, определено за мен е ключово желанието за развитие и то да не е само на думи. Харесвам хора с опит, които знаят как да правят нещата, че да се случват и то на високо професионално ниво. Ако човек изяви желание, показва го в работата си всекидневно, умее да се учи от грешките си, това за мен е човек, в който бих инвестирала време и усилия, защото притежава правилната емоционална ориентация според мен, а именно да дадеш, за да получиш, а и никой не се е родил научен, нито е лесно да си с 5 години стаж на 25 годишна възраст.
Как изглежда идеалният кандидат за работа във вашите очи и разбирания? Кои са трите най-ценни качества, които биха ви впечатлили? В какви корпоративни ценности възпитавате служителите си?
Трите най-ценни качества според мен са: Лоялност, Отдаденост, Екипност и всички те проявени с настроение и позитивизъм.
Какви са впечатленията Ви от стажантските програми във вашата компания? Успявате ли да откриете достатъчно таланти, които да направят първите си кариерни крачки в нея? Какво мислите за новата вълна младежи, които идват от университетите?
Имала съм и доста добри резултати и хора, които са оставали с години в екипа. Последните години стажантите, които идват от университетите са двете крайности: или са млади, много съвестни и отговорни хора, които остават в екипа или не могат да пишат добре, не се изразяват гладко на български език, имат повече очаквания, отколкото искат да дават посредством труда си. Преди години по-голямата част бяха по-съвестни хора, а сега са просто двете крайности.
Разкажете ни с няколко думи най-важните акценти от Вашите първи стъпки в кариерата. Ако се върнете назад във времето бихте ли променили нещо? Кой е най-важният момент, който предопределя Вашата кариера?
Ако се върна назад не бих променила нищо. Първите ми стъпки бяха трудни и до ден днешен виждам позитив, че съм преминала през какво ли не като знания и умения в кариерата си. Започнах да работя като ПР още в първата седмица, когато записах ПР в Софийския университет и учех всичко в движение. Започнах работа в испанска компания с офис в България и нямаше кой да ме внедри в работния процес, тъй като замествах дама, излязла по майчинство, която нямаше желание да ме внедрява. Това ме провокира до ден днешен да помагам на новите хора в екипа, защото знам, че на мен ми отне 2 години да разбера къде се намирам въобще и да натрупам добър опит, а ако някой ми беше показал някои неща щях да успея пъти по-бързо. Първата си работа като ПР започнах като се самопрепоръчах, обещавайки че ще положа неимоверни усилия, за да бъдат доволни от мен и да упражнявам професията на ниво. Търсеха човек с опит, но въпреки това ми дадоха шанс и аз две години работех почти х 12 часа всеки ден, дори имах дрехи в офиса, за да се науча да упражнявам професията. В днешно време като дойде нов човек и ми каже, че иска да се учи, но не може да отделя време извън работното, се връщам към тези си спомени и си казвам, че може да е по-бързо адаптивен от мен, но практиката ми показва, че за да станеш добър в нещо, са необходими големи дози часове работа.
Промениха ли се критериите ви за оценка на работата на настоящи и бъдещи служители в условията на Ковид? Какви политики водите за стиковане на колектива и позитивна работна атмосфера?
Критериите ми не са се променили. Може би толерантността е една идея по-висока, но определено търся хора със същата ценностна система и никой вирус няма да промени тези ми предпочитания. Правим си конферентни разговори и се виждаме за определени работни дейности при нужда, но въпреки това усещам екипа си отдаден, сплотен и помагащ както един на друг, така и за общото благо, а това е моята представа за екипност.
Кой работен модел предпочита вашата компания - работа в офис, в домашни условия или в зависимост от ангажиментите на всеки един? Очаквате ли след 2-3 години стандартното работно място да изглежда по различен начин?
Предпочитам гъвкав модел на работа, какъвто и имаме. Хем всеки може да работи, откъдето пожелае, хем да има офис, когато имаме работа и е добре да обсъждаме нещата на живо, за да сме по-ефективни, да имаме това удобство. Очаквам тази тенденция да работим, откъдето си пожелаем да продължи и това да дава свобода на всеки един, когато работи 8 часа да дава максимално позитива от своята дейност, а когато почива да взима максимален ефект от своята почивка.
НАЙ
Остър отговор на Танева след писмо на Аграрната камара до властите
САЩ няма да поднови петролния лиценз на Венецуела
Мария Захарова: Няма да се церемоним със западните активи в Русия
Димитър Радев: По-вероятно е присъединяване към еврозоната по-късно през 2025 г.
Димитър Радев: По-вероятно е присъединяване към еврозоната по-късно през 2025 г.
Остър отговор на Танева след писмо на Аграрната камара до властите
САЩ няма да поднови петролния лиценз на Венецуела
Мария Захарова: Няма да се церемоним със западните активи в Русия