Поддържането на ефективна комуникация в компанията е важно условие за успех
HR Guest представя Ивайло Славов - сериен предприемач и утвърден лидер в технологичния сектор
"Възможността за изграждане на доверие е основният фактор за лоялност, като това е взаимен процес. Ако доверието се подхранва и от двете страни, дългосрочното задържане на служител се случва хармонично и е много по-лесна задача", споделя Ивайло Славов, който е и следващият гост на Бисер Кунчев в рубриката "HR Guest".
Кой е той?
Ивайло Славов e успешен български сериен предприемач, уважаван експерт, визионер и утвърден лидер в технологичния сектор с над 30 години международен опит. Основател на една от най-бързо развиващата се технологична компания с български корени BULPROS (предшественик на DIGITALL). В момента подкрепя развитието на фирма Изи Консулт (доверен партньор в предостaвянето на гъвкави решения за подбор и управление на персонал).
Ивайло има сериозен принос към развитието на технологичната индустрия в Централна и Източна Европа и активно участва в различни инициативи за развитие на бизнеса и образованието у нас. Той е сред основателите на Българската асоциация за иновации, бизнес услуги и технологии (AIBEST). Ивайло е и член на Управителния съвет на Германо-Българска индустриално-търговска камара (AHK), на Настоятелството на Бургаски свободен университет и на Училищното настоятелството на Професионална гимназия по компютърно програмиране и иновации в Бургас.
Неудобни въпроси няма - винаги се опитваме да поставяме кандидатите в комфортна среда и дори да има по-чувствителни теми, те се обсъждат професионално и открито. Някои интервюта могат съвсем естествено да преминат в по-дълъг и приятен разговор, други са кратки и по-трудни за водене - все пак сме хора, и когато не се получи химията в първите 5-10 минути, след това е много трудно да има по-открита дискусия. Без задължителните въпроси относно опит, мотивация, време, в което кандидатът може да започне работа, работни условия и очаквано възнаграждение, едно интервю ще бъде просто разговор. Основната задача на нашите специалисти по подбор на персонал е да разберат човека отсреща, за да успеят да направят възможно най-точна оценка доколко той/тя е подходящ/а за позицията, за която кандидатства и да дадат най-правилната консултация.
Кои са най-ценните съвети, които бихте дали на човек, който отива на интервю?
Кратко (максимум 2 страници) и добре изглеждащо CV е много добра визитка за всеки кандидат. Подготовката преди интервю е много важна за всички. За срещите с по-опитните и самоуверени кандидати, които добре знаят какво търсят, подготовката преди интервю от страна на нашите консултанти е ключов фактор за провеждане на професионално и адекватно интервю. Тук е важно да създадем доверие в човека. Друг важен съвет към хората, които отиват на интервю е да изслушат добре и какво предлага работодателя и да преценят по време на разговора до каква степен техните познания и възможности отговарят на изискванията за съответната позиция, защото няма нищо по-неприятно за която и да е от страните трудовите отношения да приключат за кратко време поради несъвместимост на уменията и възможностите спрямо изискваната квалификация за съответната работа.
Първото впечатление винаги е важно! Но нека го разглеждаме и от двете страни - какво впечатление получаваме ние от кандидата и какво той/тя от нас. Това е моментът, в който се изгражда доверието между двете страни и този процес може да бъде съвсем естествен, както и обратното - може въобще да не се случи. Това дали един кандидат е по-настъпателен или по-спокоен няма особено отношение към нашия разговор с него/нея. Хората са различни по темперамент и ние трябва да можем успешно да се нагаждаме към различни типове хора, техните настроения и особености. Всички ние сме хора преди всичко и това, в което обучаваме консултантите по подбор на кадри при нас е да бъдат естествени, да създават доверие и приятелска среда с кандидатите, без да губят професионализъм.
Желанието за развитие в компанията винаги надделява - то е естествено продължение на доверието, което сме изградили по време на интервю. Изборът на не толкова опитни хора, но със сериозен потенциал, никога не е бил грешен. Повечето от служителите в Изи Консулт са стартирали работа във фирмата точно с този профил и с днешна дата са едни от доста успешните консултанти в сферата.
Идеалният кандидат е този, който знае какво може и какво не може, както и какво иска и какво не иска. Затова трите най-ценни качества биха били: честност, доверие и автентичност. В последните три години, в които работим отдалечено в по-голяма част от времето, не трябва да се прави компромис и с характеристики като комуникативни умения и работа в екип. Основните ценности, в които се стараем да възпитаваме служителите си са да си поставят цели със смисъл, да експериментират и да учат, да гледат да неуспеха като възможност за учене, да отбелязват победите си.
Възможността за изграждане на доверие е основният фактор за лоялност, като това е взаимен процес. Ако доверието се подхранва и от двете страни, дългосрочното задържане на служител се случва хармонично и е много по-лесна задача.
""Новата вълна младежи"" винаги са хората на утрешния ден и те винаги имат нужда от подкрепа и възможност за реализация. През годините в компанията са се обучили немалко младежи в стажантските програми и се гордеем, че някои от тях са наши служители и днес, и най-вече - че заемат ключови роли в компанията.
Най-важният аспект, който е предопределил кариера ми е свързан с това, че още в много ранна възраст открих ментори, които ми показаха същината на нещата от вътре. За мен след това беше по-лесно да направя грешките си, които да ме доведат до успехи в кариерата ми.
Критериите за оценка на работата не са се променили. Нещата, които се промениха или по-скоро видоизмениха, са начините на комуникация и обучения и някои от процесите. В тежките условия на Ковид беше истинско предизвикателство да се работи над това екипът да е сплотен и да има нормална работна обстановка, да се запази фирмената култура и да се поддържа ефективна комуникация в една нова за всички среда. Всеки човек иска да вярва, надявам се, че тези времена няма да се върнат повече. Хората в нашия бизнес трябва да се срещат и да комуникират на живо.
При нас в момента е приет хибриден модел на работа. Предпочитаме работата на живо в офиса, но има хора в екипите, които показват много добри резултати при работа от вкъщи. Истината е, че работното място е без значение, когато човек знае какво да прави, знае приоритета на задачите си, знае сроковете за изпълнението им и успешно комуникира с останалите колеги. Мисля, че точно такъв ще остане моделът и в следващите 2-3 години - хибриден - в зависимост от естеството на работа, изградените вътрешни процеси след Ковид, конкретния сектор и въобще цялостната дигитализация в световен мащаб.
НАЙ
Защо някои страни препоръчват да държим пари в брой вкъщи
ЕС изчерпва газовите си хранилища с най-бързи темпове от намаляването на руските доставки
Германия ли е виновна за високите цени на тока в Европа
Китай: недостигът на ванилия и истинският проблем на индустрията
ЕС изчерпва газовите си хранилища с най-бързи темпове от намаляването на руските доставки
Защо някои страни препоръчват да държим пари в брой вкъщи
Германия ли е виновна за високите цени на тока в Европа
Украйна получи 1 милиард долара по програма на Световната банка