"В разгара на всяка криза се крие страхотна възможност."
Алберт Айнщайн

Чували сте, че всяка криза е и възможност? На китайски, думата за криза има и други две значения - "опасност" и възможност. Опасност или възможност е COVID за откриването на мечтаната за теб работа? Разбира се, можеш да избереш да вярваш в едно от двете. Ако обаче избереш да вярваш в това, че COVID може да създаде възможности за развитие, реализация, както и намиране на мечтаната работа, ти предлагаме 3 полезни съвета в това приключение.

1. Разбери къде стоиш на пазара на труда.

Стъпка 1:

Направи анализ на последната заемана от теб длъжност. На лист напиши в 2 колони нещата, които са ти харесвали, както и тези, които не са ти харесвали на работното ти място. В други 2 колони напиши какво си научил от последната си месторабота и както не си успял/а да научиш, а си искал/а.

Тази информация ще ти бъде изключително полезна за сформирането на новите ти цели. Помисли добре каква точно би желал да е новата заемана от теб длъжност. Какво възнаграждение би желал да получаваш.

Стъпка 2:

Актуализирай автобиографията си, като не забравяш да опишеш сравнително детайлно отговорностите и задълженията, които си имал/а, спрямо длъжността ти. Прегледай детайлно резюмето си за правописни грешки. Сравни периодите на заеманите от теб длъжности. Не пропускай на напишеш допълнителната квалификация, която си получил, ако има такава. Нови сертификати, повишаване на езиковото ниво или нещо друго, което смяташ, че би било твое предимство.

2. Направи проучване на пазара на труда.

Направи проучване в нета кои компании предлагат свободни работни места в момента. Какви длъжности предлагат. Ако се спреш на длъжност на някоя от тези компании, прочети малко повече информация за нея, за да видиш дали ти допада. Говори с твои приятели и познати, които работят. Попитай ги за мнение относно пазара на труда. Много често това помага да научиш нови и интересни неща за пазара на труда, но не задълбавай прекалено много, защото може да откриеш фалшива информация.

Най-добрият и надежден метод е частичното кариерно консултиране. Това е процес, в който в лична среща консултант от агенция за подбор на персонал може да ти даде насоки за структурата, съдържанието и формата на автобиографията ти, както може да те информира за пазара на труда и нивата на възнаграждение. Може да ти даде ценни съвети за представянето ти по време на интервю за работа, дори може да ти предложи позиции отговарящи на търсеното от теб. Срещи с такъв тип експерти са много ценни, защото дават реалистична информация за пазара на труда и възможностите, които би могъл да имаш. Частичното кариерно консултиране е процес, в който включително могат да проверят нивото на владеене на чужд език от теб, за да имаш напълно реалистична оценка, както и да бъдеш коректен в автобиографията си.

Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

3. Започни да действаш.

Стъпка 1: Ако си търсиш работа сам.

- Никак не е трудно да си намериш работа сам в днешно време. Съществуват безброй кариерни сайтове, където можеш да изпратиш CV по определена обява за работа. За да бъде успешен този процес, е нужно да следваш следните правила:

1. Чети внимателно обявата за работа;

2. Прецени дали опитът ти отговаря на изискванията по нея;

3. Бъди сигурен, че кандидатствайки по желаната обява за работа си описал добре опита си.

4. Запиши си кога и в коя компания си кандидатствал - когато получиш обаждане или имейл от тази компания си запиши с кого си разговарял.

5. Кандидатствай само по обяви, в които намираш себе си.

6. Прочети малко повече за компанията, преди да кандидатстваш!

Стъпка 2: Ако си търсиш работа, чрез посредник - агенция за подбор на персонал.

Важно е да знаеш, че търсенето и намирането на работа чрез такъв тип посредник е напълно безплатно за теб.

Не бива да те изненадва, ако агенцията за подбор на персонал те накара да подпишеш договор за намиране на работа - няма нищо страшно! Всички агенции за подбор на персонал са лицензирани посредници от Министерството на труда и социалната политика. Договорът е изискване на министерството и не те задължава или ограничава с нищо.

Друг важен документ, с който ще трябва да се запознаеш, е политиката относно съхраняването и защитата на личните ти данни. Необходимо е да дадеш своето съгласие. Данните ще бъдат предоставени само за цели на кандидатурите ти. Огромното предимство при търсенето на работа с посредник е, че с една кандидатура компанията посредник може да ти предложи няколко работни позиции, като при разговора с консултант от съответната фирма ще получиш предварителна информация за всяка една позиция. Разликата от кандидатстването на свободен принцип е, че консултантите могат да ти разкажат много повече за компанията, в която заявиш интерес да кандидатстваш. Работейки с един човек, ще имаш възможност да получиш подробна обратна връзка за кандидатурата си, насоки за представяне на интервюто, както и в много от случаите те ще защитят предимствата и мотивацията ти с обобщена информация към клиента си.

Друго предимство на кандидатстването през агенция е, че работодателят не получава само твоята автобиография, както би станало при свободното ти кандидатстване, но информация, която няма как да посочиш в резюмето си, но би показало на работодателя твои ценни качества. Не забравяйте, че работата с посредник е допълнително сито за работодателите, които са се доверили на тези компании, за да намерят най-подходящия човек за тях.

Не забравяй, че консултантите са на твоя страна и те, както и ти, искат да намериш мечтаната за теб работа!

Действай смело и мечтай!

СЪДЪРЖАНИЕ НА:
„Астреа Рикрутмънт“ е консултантска компания за подбор на персонал и временна заетост, създадена през 2007 година. Компанията има офиси в София, Велико Търново и Сърбия. За 13 години „Астреа“ успя да си партнира с над 400 български и международни компании в различни области и да намери работа на над 7000 човека.