"Хората избират dm за работодател, защото компанията ги цени"
Успехът на dm се гради на взаимното доверие между компанията и служителите, както и на отличните условия за работа
Преди да започне работа за първи път или в нова компания, всеки човек си задава обикновено пет важни въпроса. Първият е какво ще е трудовото възнаграждение и ще трябва ли да чакам 6 месеца, година или две, за да получа обещаното в обявата. Вторият е дали работата ще е интересна. Третият е как тази работа ще ме обогати като човек. Четвъртият - каква е корпоративната култура и дали ще ме ценят на работното ми място. Последният въпрос е какъв е балансът между работа и личен живот и освен на компанията ще мога ли да отделя време и на семейството си.
Потърсихме отговор на тези въпроси от Красимир Тодоров, който е регионален мениджър "Продажби" за Централна Северна България на dm - най-голямата верига за търговия с дрогерийни стоки у нас със 108 магазина в 39 града и над 1 000 служители. Още в началото на разговора засегнахме въпроса за заплащането.
Обещаното се получава още със започване на работа
"При нас всеки служител получава максималната заплата за позицията си от първия ден в dm", казва Красимир Тодоров. Според него това е важна част от политиката на компанията за равнопоставеност като единствената разлика в заплащането може да бъде в резултат на по-дългия стаж на някой служител. Той допълва, че dm е напълно прозрачна компания и размерът на заплатите задължително се указва в обявите за работа. Посочената сума е тази, която съответният служител ще започне да получава още с назначаването си и няма да чака да премине изпитателен срок или да натрупа опит на позицията. "Така ние показваме доверие към хората, които са ни избрали, защото вярваме, че то е основата, върху която можем да градим успеха си".
Допълнителен бонус е, че заплатите в dm са по-високи от средните за ритейл сектора (размерът на заплатите за работа в магазините задължително се указва в обявите). Много важно е също, че те не са "замразени", а се актуализират редовно. "През 2022 г. имаше три такива актуализации", казва Красимир Тодоров. "Ръководството на компанията следи процесите в страната, инфлацията и се стреми да бъдем адекватни и да предложим спокойствие и сигурност на нашите служители".
Доброто заплащане върви с интересна работа
Според Красимир Тодоров dm е място, където всеки ден е интересен и различен. "При нас няма скучни повтарящи се дейности като за роботи", казва той. В основата на това е разбирането, че колкото по-интересна е една работа, толкова по-мотивирани ще са служителите и ще идват с усмивка на работа. Друга причина е, че така dm развива хората - когато им се възлагат различни задачи, те повишават уменията си, научават нещо ново и стават много по-добри професионалисти.
Учене по време на работа
Постоянното учене е важна част от задържането на интереса на хората и една от основните причини за ниското текучество в компанията. Регионалният мениджър за Централна Северна България споделя, че работи с хора, които са от над 10 години в dm, което е много впечатляващо. Според него това се дължи не само на доброто заплащане и на интересната работа, но и на инвестициите, които компанията прави в развитието на своите служители.
"Ние имаме страхотна програма за обучения", казва той. "Не говорим само за продуктови тренинги, които са задължителни, но и за допълнителни курсове за подобряване на комуникативните умения, за работа с клиенти и много други". Любимият му пример е обучението за дрогеристи, което е по австрийска програма и дава огромен спектър от знания на хората в различни области като хранене, познания за различни билки и тяхното въздействие за хората, как съставките на козметичните продукти се отразяват на различните типове кожа и коса и много други. Най-важното е, че за тях то не само е напълно безплатно, но и преминалите обучението не се обвързват с договор, който ги задължава да работят в компанията в периода след курса. "Ние помагаме на хората да се развият като професионалисти и като личности и те оценяват високо това, защото им даваме знания и умения, които ще използват през целия си живот и ще са им полезни независимо как се развива кариерата им.", казва Красимир Тодоров.
Хората избират dm, защото компанията ги цени
dm е създадена като компания, в която усещането за общност и за принадлежност към екипа и каузата на фирмата са водещи ценности. Това означава, че всеки човек е важен. "Ние правим всичко възможно да покажем, че за нас хората са наистина най-ценният капитал, защото те са лицето на dm - пред клиентите в магазина, пред нашите партньори и доставчици и пред обществото като цяло", споделя Красимир Тодоров.
Затова мениджмънтът на dm прави всичко възможно да създаде приятелска атмосфера в компанията и това се усеща на всяко ниво - в магазините, в централния офис и в логистичния център. Поддържането на тази атмосфера е една от важните задачи на регионалните мениджъри. "Ние следим абсолютно всички процеси да преминават според вътрешните ни инструкции и по стандартите на dm, които са за цяла Европа. Целта е да поддържаме много високо ниво на обслужване, на работа във филиалите, така че клиентите да получат стойностна и качествена услуга. Не само чисто физически като продукти, които предлагаме, но и като атмосфера, обслужване и отношение и наистина да се чувстват хора в нашите магазини", разказва Красимир Тодоров. А това няма как да се случи без служителите да са ценени от компанията и да знаят, че могат да разчитат на нея.
За dm балансът между работа и личен живот е топ приоритет
И накрая стигаме до още една от тайните защо dm е един от най-харесваните работодатели в България, за което има и много награди - компанията цени личното време на хората. Причината отново е в стремежа на dm нейните почти 72 000 служители в близо 4 000 магазина в Централна и Източна Европа да идват щастливи на работа и да предават това позитивно усещане не само на клиентите, но и на своите колеги.
На пръв поглед това изглежда невъзможно за постигане, но dm успява да накара хората да се чувстват на правилното място и да знаят, че могат да разчитат на компанията в различни житейски ситуации. Красимир Тодоров разказва, че dm осигурява отлични условия за работа - хората в магазините имат помещения за почивка, а в централния офис са осигурени плодове, стаи за релакс и модерни техника и оборудване. Служителите в логистичния център също имат придобивки като транспорт, топъл обяд и условия за отдих.
И това не е всичко. За dm е много важно хората да са спокойни и щастливи. Затова в компанията работното време не е задължително "от 9 до 5", а се прилагат гъвкави схеми, за да може всеки човек да планира по-добре деня си. Компанията дава възможност на хората, завърнали се от майчинство или бащинство, постепенно да навлязат в работния процес отново и да намерят баланс между семейството и работата. Студентите могат да разчитат на дни, в които да посещават лекции или да се готвят за изпити.
Разбира се dm осигурява и допълнително здравно осигуряване и много други придобивки за служителите си Сред тях са възможност за пазаруване с отстъпка при партньори на компанията, изгодни карти за спорт и дори семинари с психолози и психотерапевти, които помагат на хората в компанията да намерят баланса в живота си.
"Всички ние в dm усещаме, че живеем работата си различно", казва Красимир Тодоров. "Хората харесват атмосферата, условията и възможностите за развитие и затова имаме много ниско текучество. Най-доброто доказателство за това, че dm е страхотно място за работа, са усмивките на колегите, които виждам всеки ден - не само сутрин, но и в края на деня".
Красимир Тодоров: "Успешният кандидат е себе си и иска да се учи"
- Защо бихте препоръчал dm като работодател?
За това има много причини. Като започнем с това, че компанията има страхотно отношение към служителите, преминем през интересната работа и полезните обучения и стигнем до доброто заплащане и социалните придобивки.
- Бихте ли препоръчал на свои приятели и роднини да започнат работа в dm?
Не само, че бих, но и съм го правил и никога не съм съжалявал за препоръката.
- На какви условия трябва да отговаря един кандидат, за да е успешен?
Това, което искам да видя е позитивно отношение, желание за работа и развитие, а не ленивост, несигурност, затвореност и прекалена самоувереност. Много е важно хората да са открити, а честността се усеща още в първите минути.
За мен чисто човешките качества са по-важни, защото опитът се придобива. Моралът, емпатията и позитивната нагласа се усещат от самото начало и за мен е много важно да ги открия в кандидата. Останалото, ако има желание, се учи.
- Кандидати с опит или без?
И едните, и другите. Когато човек има качествата, за които споменах, ще може да направи страхотна кариера в dm, независимо дали това е първата му работа или вече има опит.
- И накрая - много хора са притеснени, че навлизането на изкуствения интелект ще ги остави без работа. Според Вас има ли такава опасност за служителите на dm?
Не. Колкото и да е добър един изкуствен интелект, той никога няма да може да замени емпатията, разбирането и чисто човешкото отношение, които клиентите получават от служителите ни. Разбира се, новите технологии ще навлизат и в нашата работа, но те само ще ни помогнат да станем още по-добри и няма да изместят отлично подготвените ни колеги.
Материалът е подготвен със съдействието на dm.
НАЙ
Финландия подозира танкер от руския "сенчест флот", че е прекъснал кабел до Естония
Кои са главните предизвикателства пред бизнеса през 2025 г.?
ЕСО: ВЕИ мощности за 4500 MW са присъединени към енергийната ни система през 2024 г.
Централната банка на Турция намали основния лихвен процент
Финландия подозира танкер от руския "сенчест флот", че е прекъснал кабел до Естония
ЕСО: ВЕИ мощности за 4500 MW са присъединени към енергийната ни система през 2024 г.
Кои са главните предизвикателства пред бизнеса през 2025 г.?
Централната банка на Турция намали основния лихвен процент