Преди да започне работа за първи път или в нова компания, всеки човек си задава обикновено пет важни въпроса. Първият е какво ще е трудовото възнаграждение и ще трябва ли да чакам 6 месеца, година или две, за да получа обещаното в обявата. Вторият е дали работата ще е интересна. Третият е как тази работа ще ме обогати като човек. Четвъртият - каква е корпоративната култура и дали ще ме ценят на работното ми място. Последният въпрос е какъв е балансът между работа и личен живот и освен на компанията ще мога ли да отделя време и на семейството си.

Потърсихме отговор на тези въпроси от Красимир Тодоров, който е регионален мениджър "Продажби" за Централна Северна България на dm - най-голямата верига за търговия с дрогерийни стоки у нас със 108 магазина в 39 града и над 1 000 служители. Още в началото на разговора засегнахме въпроса за заплащането.

Обещаното се получава още със започване на работа

"При нас всеки служител получава максималната заплата за позицията си от първия ден в dm", казва Красимир Тодоров. Според него това е важна част от политиката на компанията за равнопоставеност като единствената разлика в заплащането може да бъде в резултат на по-дългия стаж на някой служител. Той допълва, че dm е напълно прозрачна компания и размерът на заплатите задължително се указва в обявите за работа. Посочената сума е тази, която съответният служител ще започне да получава още с назначаването си и няма да чака да премине изпитателен срок или да натрупа опит на позицията. "Така ние показваме доверие към хората, които са ни избрали, защото вярваме, че то е основата, върху която можем да градим успеха си".

Допълнителен бонус е, че заплатите в dm са по-високи от средните за ритейл сектора (размерът на заплатите за работа в магазините задължително се указва в обявите). Много важно е също, че те не са "замразени", а се актуализират редовно. "През 2022 г. имаше три такива актуализации", казва Красимир Тодоров. "Ръководството на компанията следи процесите в страната, инфлацията и се стреми да бъдем адекватни и да предложим спокойствие и сигурност на нашите служители". 

Доброто заплащане върви с интересна работа

Снимка: dm

Според Красимир Тодоров dm е място, където всеки ден е интересен и различен. "При нас няма скучни повтарящи се дейности като за роботи", казва той. В основата на това е разбирането, че колкото по-интересна е една работа, толкова по-мотивирани ще са служителите и ще идват с усмивка на работа. Друга причина е, че така dm развива хората - когато им се възлагат различни задачи, те повишават уменията си, научават нещо ново и стават много по-добри професионалисти.

Учене по време на работа

Постоянното учене е важна част от задържането на интереса на хората и една от основните причини за ниското текучество в компанията. Регионалният мениджър за Централна Северна България споделя, че работи с хора, които са от над 10 години в dm, което е много впечатляващо. Според него това се дължи не само на доброто заплащане и на интересната работа, но и на инвестициите, които компанията прави в развитието на своите служители.

"Ние имаме страхотна програма за обучения", казва той. "Не говорим само за продуктови тренинги, които са задължителни, но и за допълнителни курсове за подобряване на комуникативните умения, за работа с клиенти и много други". Любимият му пример е обучението за дрогеристи, което е по австрийска програма и дава огромен спектър от знания на хората в различни области като хранене, познания за различни билки и тяхното въздействие за хората, как съставките на козметичните продукти се отразяват на различните типове кожа и коса и много други. Най-важното е, че за тях то не само е напълно безплатно, но и преминалите обучението не се обвързват с договор, който ги задължава да работят в компанията в периода след курса. "Ние помагаме на хората да се развият като професионалисти и като личности и те оценяват високо това, защото им даваме знания и умения, които ще използват през целия си живот и ще са им полезни независимо как се развива кариерата им.", казва Красимир Тодоров.

Хората избират dm, защото компанията ги цени

Снимка: dm

dm е създадена като компания, в която усещането за общност и за принадлежност към екипа и каузата на фирмата са водещи ценности. Това означава, че всеки човек е важен. "Ние правим всичко възможно да покажем, че за нас хората са наистина най-ценният капитал, защото те са лицето на dm - пред клиентите в магазина, пред нашите партньори и доставчици и пред обществото като цяло", споделя Красимир Тодоров.

Затова мениджмънтът на dm прави всичко възможно да създаде приятелска атмосфера в компанията и това се усеща на всяко ниво - в магазините, в централния офис и в логистичния център. Поддържането на тази атмосфера е една от важните задачи на регионалните мениджъри. "Ние следим абсолютно всички процеси да преминават според вътрешните ни инструкции и по стандартите на dm, които са за цяла Европа. Целта е да поддържаме много високо ниво на обслужване, на работа във филиалите, така че клиентите да получат стойностна и качествена услуга. Не само чисто физически като продукти, които предлагаме, но и като атмосфера, обслужване и отношение и наистина да се чувстват хора в нашите магазини", разказва Красимир Тодоров. А това няма как да се случи без служителите да са ценени от компанията и да знаят, че могат да разчитат на нея.

За dm балансът между работа и личен живот е топ приоритет

И накрая стигаме до още една от тайните защо dm е един от най-харесваните работодатели в България, за което има и много награди - компанията цени личното време на хората. Причината отново е в стремежа на dm нейните почти 72 000 служители в близо 4 000 магазина в Централна и Източна Европа да идват щастливи на работа и да предават това позитивно усещане не само на клиентите, но и на своите колеги.

На пръв поглед това изглежда невъзможно за постигане, но dm успява да накара хората да се чувстват на правилното място и да знаят, че могат да разчитат на компанията в различни житейски ситуации. Красимир Тодоров разказва, че dm осигурява отлични условия за работа - хората в магазините имат помещения за почивка, а в централния офис са осигурени плодове, стаи за релакс и модерни техника и оборудване. Служителите в логистичния център също имат придобивки като транспорт, топъл обяд и условия за отдих.

И това не е всичко. За dm е много важно хората да са спокойни и щастливи. Затова в компанията работното време не е задължително "от 9 до 5", а се прилагат гъвкави схеми, за да може всеки човек да планира по-добре деня си. Компанията дава възможност на хората, завърнали се от майчинство или бащинство, постепенно да навлязат в работния процес отново и да намерят баланс между семейството и работата. Студентите могат да разчитат на дни, в които да посещават лекции или да се готвят за изпити.

Разбира се dm осигурява и допълнително здравно осигуряване и много други придобивки за служителите си Сред тях са възможност за пазаруване с отстъпка при партньори на компанията, изгодни карти за спорт и дори семинари с психолози и психотерапевти, които помагат на хората в компанията да намерят баланса в живота си.

"Всички ние в dm усещаме, че живеем работата си различно", казва Красимир Тодоров. "Хората харесват атмосферата, условията и възможностите за развитие и затова имаме много ниско текучество. Най-доброто доказателство за това, че dm е страхотно място за работа, са усмивките на колегите, които виждам всеки ден - не само сутрин, но и в края на деня".

Красимир Тодоров: "Успешният кандидат е себе си и иска да се учи"

  • Защо бихте препоръчал dm като работодател?

За това има много причини. Като започнем с това, че компанията има страхотно отношение към служителите, преминем през интересната работа и полезните обучения и стигнем до доброто заплащане и социалните придобивки.

  • Бихте ли препоръчал на свои приятели и роднини да започнат работа в dm?

Не само, че бих, но и съм го правил и никога не съм съжалявал за препоръката.

  • На какви условия трябва да отговаря един кандидат, за да е успешен?

Това, което искам да видя е позитивно отношение, желание за работа и развитие, а не ленивост, несигурност, затвореност и прекалена самоувереност. Много е важно хората да са открити, а честността се усеща още в първите минути.

За мен чисто човешките качества са по-важни, защото опитът се придобива. Моралът, емпатията и позитивната нагласа се усещат от самото начало и за мен е много важно да ги открия в кандидата. Останалото, ако има желание, се учи.

  • Кандидати с опит или без?

И едните, и другите. Когато човек има качествата, за които споменах, ще може да направи страхотна кариера в dm, независимо дали това е първата му работа или вече има опит.

  • И накрая - много хора са притеснени, че навлизането на изкуствения интелект ще ги остави без работа. Според Вас има ли такава опасност за служителите на dm?

Не. Колкото и да е добър един изкуствен интелект, той никога няма да може да замени емпатията, разбирането и чисто човешкото отношение, които клиентите получават от служителите ни. Разбира се, новите технологии ще навлизат и в нашата работа, но те само ще ни помогнат да станем още по-добри и няма да изместят отлично подготвените ни колеги.


Материалът е подготвен със съдействието на dm.