В момента се вижда доста сериозна активизация на вноса и на износа на стоки с двойна употреба от и до Русия, които минават през българо-турската граница и оттам към Армения, Азербайджан и други държави. Това каза министърът на финансите Асен Василев на брифинг в Министерски съвет след срещата на премиера Николай Денков с еврокомисаря по финансова стабилност, финансови услуги и съюза на капиталовите пазари Марейд Макгинес.

По думите ѝ крайната дестинация на тези стоки е ясно, че е Русия, предаде БТА и БНТ. Точно по този въпрос България е започнала много активна работа с Европейската комисия, за да се идентифицират компаниите и каналите да бъдат пресечени.

"Това ще бъде основен фокус в рамките на посещението ни на "Капитан Андреево" утре. Това е една от най-натоварените граници в света и най-натоварената сухопътна европейска граница в момента", каза Василев.

Той поясни, че става въпрос за "поток" от стоки, които не тръгват и не спират в България, а в голямата си част тръгват от други страни в Европа, или стигат до други европейски страни.

По думите на Василев, около 20 000 са компаниите в Европа, които избягват санкциите срещу Русия, но проблемът е, че използват изрядни митнически документи. Затова съвместно с ЕК ще бъдат създадени механизми за пълното прилагане на 12-ия пакет санкции. Премиерът Денков уточни, че става въпрос за електронни компоненти.

На самата българска граница има редица инициативи, които са предприети, заяви Василев. Той даде за пример, че част от тях са за 100 процента сканиране на камионите, които преминават през границата. Другата част е за отваряне на втори граничен пункт в допълнение към съществуващия, в който са заложени средства в бюджета за догодина, за да започне проектирането му. Причината е, че се виждат огромни опашки и натоварване на границата (ГКПП "Капитан Андреево" - бел. ред.).

Василев допълни, че някои от камионите престояват на границата до шест дни.

"Това е нещо, с което работим с турската страна", изтъкна министърът на финансите. Според него в такива случаи се е случвало трафикът да бъде пропускан без значителни проверки, което е една изключителна лоша практика, защото освобождавайки трафика могат да излизат стоки, които не са проверени по правилния начин.

Премиерът коментира и твърденията, че българската "Лукойл" е избягвала санкциите срещу Русия.

"Всички наши проверки показват, че "Лукойл Нефтохим" не е нарушил нито един български закон, европейски регламенти митническа разпоредба. Без да има ясни доказателства, аз не бих искал и медии, и политици да злоупотребяват с такива обвинения. Ако намерим следа за такова нещо, ще бъдем ясни и прозрачни и ще го представим пред вас", каза Денков.

Относно засечения канал за трафик на стоки с двойна употреба през България към Русия еврокомисарят по финасовата стабилност, в чийто портфейл влиза прилагането на санкциите, Мариан Макгинес заяви

"Тези санкции са най-задълбочените и широки, които Европа някога е прилагала. Работим тясно с държавите членки, защото те ги изпълняват. Това е тяхна отговорност. Колкото повече санкции, толкова по-голяма опасност да се избегнат. Точно затова работим с държавите, за да се избегне такова заобикаляне на санкциите.

Трябва да бъдем стриктни при търговските потоци и знаем, че има стоки, които заобикалят санкциите и отиват на бойното поле. Трябва да използваме всичките си ресурси, за да определим къде има такъв риск. Това включва обсъждане със съседни държави. Важно е да се избягва използването на държави-членки и продукти, идващи от тях, през заобиколни маршрути".

Макгинес приветства решението на българските власти за по-ранно отпадане на дерогацията за преработка на руски петрол у нас и допълни, че тече проверка дали "ЛукойлНефтохим" спазва санкциите.

"Нашите служби са във връзка с българските по отношение една петролна компания, но искаме внимателно да проверим доколко са верни тези твърдения. Силно приветстваме желанието да бъде премахната дерогацията много по-рано. Това говори за желанието на България да се изпълняват санкциите спрямо Русия", каза тя