Около 20% по-малко автомобили трябва да бъдат произведени в световен мащаб до 2026 г. поради липса на полупроводници и чипове, ако не бъдат взети мерки за справяне с проблема, обяви германската автомобилна асоциация VDA, цитирайки проучване, поръчано от нея, предаде Ройтерс.

Проучването установи, че недостигът на чипове е довел до спад с 9% в световното производство на автомобили през 2021 г., добавя VDA.

Очаква се търсенето на чипове да се утрои до 2030 г., тъй като производителите на автомобили преминават към електрически превозни средства и тъй като функции като електронни системи за подпомагане на водачите стават все по-често срещани, се отбелязва още в проучването на VDA.

Същевременно производство на автомобили във Великобритания е намаляло през 2022 г., до най-ниското си ниво от 1956 г., тъй като браншът бе тежко засегнат от глобалния недостиг на полупроводници, показват най-новите данни на Общността на производителите и търговците на автомобили (SMMT), цитирани от ДПА и БТА.

Общо 775 014 автомобила са произведени през 2022 г., което е с 9,8 на сто по-малко от произведените година по-рано 859 575 автомобила.

Спад със 17,9 на сто през декември отбеляза края на една година, изпълнена с нестабилност за британския автомобилен сектор, след като през октомври и ноември производството нарасна.

Като цяло производството на автомобили през миналата година е спаднало с 40,5 на сто спрямо нивата отпреди пандемията от КОВИД-19.

Автомобилите, произведени за британския пазар, са се увеличили с 9,4 на сто на годишна основа през 2022 г., което обаче не е компенсирало 14-процентовия спад в автомобилите за износ, като четири от всеки пет британски коли са били изпратени в чужбина.

Глобалният недостиг на чипове ограничава способността на производителите на автомобили да произвеждат превозни средства в съответствие с търсенето, обясняват експертите на Общността на производителите и търговците на автомобили.

Според тях отчетеният спад отразява затварянето на британската фабрика на "Хонда" (Honda) в Суиндън през юли 2021 г., както и решението на "Стелантис" (Stellantis) да спре производството на "Воксхол Астра" (Vauxhall Astra) в Елсмиър през април 2022 г., като част от плановете на групата да пренасочи фабриката към производство на електрически ванове.

Същевременно производството на електрически превозни средства е било на рекордно високи нива, като почти една трета от всички автомобили, произведени в страната през миналата година, са били изцяло електрически или хибридни. Само тези от тях, предназначени за износ, са били на обща стойност 10 милиарда лири (12 милиарда долара), по данни на браншовата асоциация.

"Тези цифри отразяват колко тежка беше 2022 г. за автомобилното производство в Обединеното кралство, въпреки че все пак произведохме повече електрически превозни средства от всякога", коментира данните Майк Хоус, изпълнителен директор на Общността на производителите и търговците на автомобили.