Данъците за по-старите коли ще се увеличат и то най-вероятно още от 2019 г. Ако проектът на финансовото министерство бъде приет, за автомобилите над 10 години повишението може да стигне 30%.

Данъчните реформи на кабинета получиха днес единодушно одобрение на социалните партньори в Тристранен съвет.

Данъкът ще бъде различен във всяка община и за всяка кола. Държавата предлага в новата формула за изчисляване на данъка за автомобилите да се отчита и екологичният стандарт на колата, като ще се облекчи плащането за колите с екостандарт над Евро 4, а не само мощността и възрастта ѝ. Ще отпадне данъчното облекчение за наличие на катализатор, на което имат право собствениците на автомобили до 99 конски сили. 

В момента новите коли у нас са малко над 150 000, за сметка на около 2 милиона и половина стари коли. Разчетите на финансовото министерство предвиждат отпадане на отстъпката за катализатор.

Според работодателските организации промяната ще стимулира покупката на стари автомобили, а според синдикатите това ще ощети собствениците на най-масовите автомобили - на възраст от 15 до 20 години.

Ще натоварят по-нискодоходните групи. Прави впечатление, че точно за 15-годишните коли увеличението е около 30%, коментира Ваня Григорова от КТ "Подкрепа", цитирана от Нова.

Всичко, което е над 10 години, е в обхвата. Около 2,5 млн. автомобила, заяви Радосвет Радев, председател на БСК.

Предложената промяна на коригиращия коефициент, свързан с годините за производство на автомобили, стимулира придобиването на автомобили с по-голяма възраст, тълкува проекта Ивелин Желязков от БТПП.

Сегашната формула за изчисляване на данъка за леките автомобили отчита мощността на колата, като всеки киловатчас се умножава по определена сума, гласувана от съответната община. Полученото число се коригира с коефициент, в зависимост от възрастта на автомобила. В новата формула някои от коефициентите за възраст се променят, а към мощността и броя на годините се добавя и коефициент, определен според екологичния стандарт на колата - от 1 до 6, който намалява с увеличаването на стандарта.

Например собственик на автомобил с мощност от 134 конски сили, на възраст до 5 години и с най-модерния екостандарт към момента, плаща по 308 лева данък, тъй като не може да използва облекчението за деклариране на катализатор, а по новата формула ще плаща тройно по-малко - 101 лева.

Собственик на кола със същата мощност, но на възраст от 15 до 20 години и със стандарт Евро 2, сега плаща 110 лева, а с промяната би плащал 121 лева, отбеляза Дарик.

Освен данъчните промени за превозните средства, Тристранката обсъди и отпадането от следващата година на 50-процентната отстъпка за основно жилище, която ще се полага само ако то е единствено.

С друга промяна се предвижда от 2020 година да отпадне подаването на служебна бележка за доходите на хартиен носител и това да се прави от работодателя към НАП по електронен път.

Дебатите около бюджет 2019 обаче продължават, като ще засегнат и максималните осигуровки и доходи. Патриотите например имаха идея за различни данъчни ставки и дори необлагаем минимум, което няма да бъде прието.

Когато си в коалиция, когато си 1 към 33, нормално е да отстъпиш, признавам го, не го отричам, заяви вицепремиерът Валери Симеонов, цитиран от Дарик.