Войната в Украйна пренася производства в геополитически съюзници
Прекъсването на веригите за доставки в последните няколко години доведе до прилагане на нови търговски модели, за които бяха измислени модерни имена
Един от изводите от ковид пандемията е, че се увеличават възможностите за релокация на производства и привнасяне на процеси и услуги в страните от Централна и Източна Европа, към България. Много от големите компании в Западна Европа говориха за "решоринг" ("оншоринг") (reshoring, onshoring) като процес на връщане на производство обратно в страните, което обаче е изключително трудно постижимо начинание. С началото на войната в Украйна обаче се наложи една нова концепция. Тогава заговорихме за "френдшоринг" (friendshoring) - пренасяне на производства в страни, които са геополитически съюзници.
Още по темата
- България подготвя иск срещу Русия за спрените доставки на газ
- Япония сви доставките на руски въглища и ВПГ
- Финансовите лидери на Г-7 обещаха да ограничат инфлацията и да укрепят веригите за доставки
- Европа действа късогледо с LNG доставките на газ, а това може да доведе до ценови шок
- Сушата в Канада застрашава световните доставки на пшеница
Това каза в Бургас Ясен Георгиев, изпълнителен директор на Институт за икономическа политика (ИИП) по време на германско-българсия бизнес форум "Nearshoring and diversification back to EU", който се провежда в Международния конгресен център в морския град. Организатори са Германо-Българската индустриално-търговска камара и местната община, съобщи БТА.
"На първо място всичко започна със затруднения в международните вериги на доставки по време на пандемията, затруднения в международните търговски коридори. Всички си спомняме какво се случи със Суецкия канал и как установихме, че от тази част на света сме зависими, и тази грешка в корабоплаването се отрази на цената на контейнерите, превозите и т.н.", коментира Георгиев. По думите му икономическите модели, при които имаме една много ефективна и оптимизирана система с поддържане на много малко наличности, не може да бъде устойчива.
По определението на Световния икономически форум "френдшоринга" (от английското friend - приятел) е трупаща популярност търговска практика, при която мрежите на веригата за доставки са фокусирани върху държави, смятани за политически и икономически съюзници. Съществуват обаче опасения, че преминаването към подобна търговска практика рискува да задълбочи геополитическата фрагментация и това, което се нарича (и описва) като "деглобализация".
Освен "решоринг" и "френдшоринг" пробива и другa модернa техники около глобалните вериги за доставки - "неаршоринг" (от near - наблизо). Това явление е наречено "неаршоринг", обратното на "офшоринга", и означава, че компаниите прехвърлят част от производството си в страни, близки до техните пазари и с подобни часови зони, за да сведат до минимум ефектите от прекъсванията във веригите за доставки.
Фактор, който допринася за процесите на диверсификация и скъсяване на веригите на доставки са и климатичните цели на Европейския съюз. "Тук не говорим само за законодателството, което е доста сериозен фактор, но говорим и за това, че има нарастващо значение в поведението на потребители и компании, които имат за цел да вземат все по-изпреварващи мерки за това да отразят тези климатични цели в своето поведение", заключи Георгиев.
Проблемите с веригите за доставки коментира на форума и Тим Курт, изпълнителен директор на "Аурубис България" и президент на Германо-Българската индустриално-търговска камара (ГБИТК).
"Веригите за доставка не могат да се променят от днес за утре, защото те са структури, които са се развивали с години между доставчиците и производителите. Те не могат да бъде променени толкова бързо. Пренастройването им отне много дълго време. Да не кажем, че то продължава и до днес. Европейският съюз и Германия взеха мерки, водят се много разговори с държавите, в които са изнесени производства. Правят се опити да се върнат производствата в Европа. Видяхме колко трудно беше да произведем маски в ЕС в началото пандемията", каза Курт.