Електрическите превозни средства с водородни горивни клетки (FCEV) едва ли в скоро време ще заеме съществено място на бъдещия пазар на товарни превози, тъй като не могат да се конкурират по стойност цена с акумулаторните електрически камиони. Това са основните изводи от доклада "Декарбонизация на камиони в Европа", подготвен от "Международен транспортен форум", междуправителствен център за анализи на ОИСР в областта на транспорта.

По-високите оперативни разходи за експлоатация на FCEV в сравнение с другите електромобили са свързани изключително с по-големите разходи горивото, които от своя страна се дължат на загубата на енергия заради електролизата, се казва в документа.

Докладът сравнява разходите за закупуване и притежаване на FCEV, електрически превозни средства с батерии (BEV) и превозни средства, задвижвани от "електрически пътни системи" (ERSV), като въздушни линии за период от седем години. Анализирани са девет различни вида транспортни средства, включително камиони и трактори.

Докладът "за първи път взема предвид значителната несигурност, свързана с всяка технология, като изследва 1000 уникални сценария за всяка трансмисионна технология и за девет различни типа превозни средства в Европа. ... Чрез точно количествено определяне на несигурността, свързана с всяка технология и изследване на различни размери на превозни средства, анализът осигурява по-задълбочено разбиране на потенциала на технологиите за задвижване с нулеви емисии."

Авторите посочват, че средните превозни средства с нулеви емисии трябва да станат икономически конкурентни с дизеловите камиони между 2030 г. и 2040 г. за всички по размер превозни средства. Кога точно ще се случи това зависи от размера на превозното средство: най-малките категории (7,5 тона) могат да достигнат паритет в общата цена с дизеловите автомобили още през 2022 г. 

В същото време се отбелязва, че сред всички видове камиони с нулеви емисии, перспективите за водородните са най-ниски - в 90% от разглежданите сценарии до 2050 г. пазарният дял на камионите FCEV няма да надвишава 10%.

Докладът не предоставя окончателни разходи за жизнения цикъл за всеки тип като се признава, че има висока степен на несигурност относно редица променливи за всички превозни средства, включително цената на водородното гориво.

В най-добрия случай цената на водородното гориво на бензиностанция ще падне рязко от 9,50 евро/кг днес до едва 1,5 евро/кг през 2050 г. Цена от 2,5 евро за кг ще даде шанс на FCEV да се конкурира с BEV и ERSV. Тази цена обаче ще зависи от нивото на субсидиите и пазарното покритие и FCEV ще бъде успешен само ако свързаните с това разходи за изцяло електрически еквиваленти останат високи.

В най-лошия случай цената на водородното гориво ще падне съвсем леко до 8,50 евро за кг през 2050 г.

Авторите заявяват, че каквото и да е развитие на водородна инфраструктура ще зависи до голяма степен от финансовата подкрепа на съответно правителството и ще бъде свързано със значителни разходи. В същото време правителствата, които обмислят финансирането на мрежи за зареждане с водород, рискуват да останат с амортизирани активи, ако транспортът на водород не бъде развит в достатъчен мащаб.

3е-news.net

В доклада се добавя, че има потенциални пазарни ниши в особено "трудни" пазарни сегменти, за които водородните камиони са много подходящи. Те касаят използването на свръхтежки (70-тонни) превозни средства, транспорт на дълги разстояния или някои категории строителна техника. Необходими са обаче допълнителни проучвания за оценка на потенциала.

"FCEV ще бъдат конкурентни по отношение на разходите само при малко случаи, с много амбициозна цена на водородното гориво под 2,5 евро на кг и консервативни сценарии за други технологии", се казва в доклада.

"Тази липса на конкурентоспособност при разходите в голяма част от европейския пазар означава, че постигането на необходимите икономии от мащаба при производството на превозни средства на по-ниски покупни цени и поддържане на високо ниво на използване на инфраструктурата за зареждане вероятно ще остане предизвикателство за FCEV."