Финансовата криза в Турция, свързана с покачване на инфлацията и обезценяването на турската лира с около 40% от началото на годината доведе до спиране на мегапроекти, обещани преди изборите за президент от партията на Ердоган, пише британският "The Independent".

Така например ограничено е финансирането на строителството на терминал за ферибот "Кабатас", който трябваше да свърже европейската и азиатската част на страната в Истанбул. Освен този проект, замразени или силно ограничени са десетки проекти в цялата страна. напълно изоставен е и проекта за тунел под Босфора за облекчаване на автомобилния трафик.

Реджеп Ердоган изгради популярността си в страната с обещания за гигантски обществени проекти като нови летища, джамии, мостове, както и за дофинансиране на частни проекти в сферата на жилищното строителство и търговски центрове. Но това вече е само добро намерение, след като имотния пазар на страната буксува и между 1.4 и 2 милиона жилища са без реализация на пазара поради липса на купувачи.

Намеренията за куп мегапроекти се появиха по времето на евтините кредити от чужбина с незначителни лихви. Днес нещата се променят. лихвите в САЩ се увеличават, турската лира се обезценява и приток на свежи капитали не се задава.

Затова и мегапроектът за 45-километров канал, свързващ Черно море и Мраморно море, дублиращ Босфора вече изглежда съвсем невъзможен, защото няма кой да го финансира от чужбина, а турската държава не може да намери толкова пари.

Спряно е дори строителството в самия център на Истанбул, около площад Таксим, където освен промяна на трамвайните линии и благоустройство на района се предвиждаше и строителство на гигантска джамия. Забавени и пред спиране са и шест от осемте проекта за нови метростанции в Истанбул.

Засега по график се движи само първата фаза на новото летище на Истанбул, което трябва да бъде открито на 29 октомври тази година.

Финансовият министър Берат Албайрак обяви преди време ,че всички министерства ще преразгледат инвестиционните си проекти като част от мерките за "затягане на коланите" след проблемите на турската лира.