Четири обществени поръчки за доставка на железопътен подвижен състав по Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ) прекрати министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков, стана ясно от съобщение на министерството.

Извършените анализи показват, че предишният екип на министерството е допуснал няколко съществени порока в процедурите, а именно - не е извършена задължителната процедура за предварителен контрол, която се прави от Министерството на финансите съгласно изискванията на НПВУ, предвиденият механизъм за ремонт е рисков и нецелесъобразен, а изискванията към 18-те маневрени локомотива са необосновано завишени, се посочва в съобщението.

Прекратените обществени поръчки бяха обявени в края на април. Те включват закупуването на седем двуетажни и 35 едноетажни мотриси, 20 пуш-пул състава и 18 маневрени локомотива. Инвестицията се финансира с европейски средства по Плана за възстановяване и устойчивост, както и с бюджетни средства на обща стойност 2 812 711 865 лв. без ДДС.

До месец рестарт

Вече има работен план за изготвяне на промените в обществените поръчки, като целта е до един месец те да стартират отново, съобщават още транспортното ведомство.

Промяната на част от техническите условия и критериите за допустимост ще даде възможност за по-голяма конкуренция и ще се разшири кръгът на участниците по отделните дейности.

Процедурата за възлагане на обществени поръчки за доставка на нов подвижен железопътен състав беше открита в края на април от тогавашния министър на транспорта Христо Алексиев и посочи, че около 10 големи европейски компании, както и такива извън Европа, проявяват интерес към търговете. В Комисията за защита на конкуренцията пък бяха подадени 6 жалби, свързани с поръчката за новия подвижен състав на БДЖ

Сега от МТИ посочват още, промените в условията на търговете ще позволят също поддръжката на подвижния състав да се осъществява по най-ефективния начин, който ще бъде избран и гарантиран от участниците.

Предвижда се поръчката за доставка на 18 маневрени локомотива да бъде разделена на две обособени позиции, съответно за доставка на девет локомотива за маневри в депа и девет локомотива за маневри от депа до жп гари. Досега в условията на търга имаше изискване всички 18 локомотива да разполагат с разрешения за тип на превозните средства и за пускане на пазара, както и с пантограф. Това условие е нецелесъобразно, тъй като някои от маневрите се извършват само вътре в депата и половината от локомотивите няма да излизат от тях, се посочва в съобщението на министерството.

С планираните промени ще се реализират значителни икономии на средства и ще се намали натискът към държавния бюджет. Друг очакван ефект е и тук да се разшири кръгът от участници, допълват от ведомството.

Спрените поръчки са за 3 млрд. лева

С най-голяма прогнозна стойност от спрените поръчки е за 20 броя едноетажни нулевоемисионни електрически влакове тип push-pull за 200 км/ч, с капацитет от минимум 300 седящи места. За тях бяха предвидени максимум 1 200 483 000 лв.

За доставката на 35 броя едноетажни нулевоемисионни електрически мотриси бяха предвидени 1 108 747 490 лв., над 400 млн. лева  - за   7 броя двуетажни електрически мотриси - 400 млн. лева, за 18 броя електрически маневрени локомотиви -  92 952 795 лв. 

По данни на заместник-министъра на транспорта Красимир Папукчийски, изнесени в края на миналата година, вагонният състав на БДЖ е на средна възраст 32 години.

Приоритети на новия транспортен министър

"Български пощи" и Българските държавни железници (БДЖ) ще бъдат сред приоритетите на министъра на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков. Той представи политическия кабинет и приоритетите на министерството в парламентарната комисия по транспорт и съобщения днес.

Модернизацията в БДЖ, е един от трите основен приоритет на новия транспортен министър Георги Гвоздейков. Останалите два са "Български пощи" и пътната безопасност.  Той представи политическия кабинет и приоритетите на министерството в парламентарната комисия по транспорт и съобщения днес.

"БДЖ е транспортът, който приспадаме към т. нар. зелени политики и има огромно бъдеще, имайки предвид развитието на света. Целта е пълна модернизация на железопътната инфраструктура и пълна дигитализация, управление на движението по железния път, така че 2026 г. да има модерен транспорт, който да бъде в услуга на обществото", каза министър Гвоздейков.

По думите му БДЖ е огромен проблем и най-вероятно ще има необходимост от преструктуриране. С помощта на Плана за възстановяване и устойчивост България ще успее да промени облика на железопътния транспорт, смята Гвоздейков.