Торино се бори с индустриалния упадък в най-стария завод за автомобили в Европа
"Мирафиори" на практика вече е затворен, само че от време на време производственият процес се възобновява", казва служител от предприятието
Италианският град Торино, където се намира най-старият завод за автомобили в Европа, е типичен пример за индустриалния упадък, с който се сблъскват някои райони на Стария континент, пише Ройтерс, цитирана от БТА.
Още по темата
- Директор на Volkswagen: Компанията не може да продаде около 500 000 автомобила
- Хиляди работници на автомобилни заводи излизат на протест в Брюксел
- Турция ограничава вноса на плъг-ин хибридни автомобили
- FT: Производителите на автомобили в Европа се готвят за по-дълбока и продължителна криза
- Автомобилният сектор тласна нагоре германската промишленост
- "Хонда" изтегля 1,7 милиона автомобила в САЩ заради проблем с кормилното управление
- "Стелантис" затваря и продава голям комплекс за тестване на автомобили в Аризона
Причината за това е, че производителите на автомобили се борят с разходите за електрификация, ниското търсене и конкуренцията от Китай.
Разположен в подножието на Алпите в Северозападна Италия, Торино е мястото, където "Фиат" (Fiat), който понастоящем е част от мултинационалната компания "Стелантис" (Stellantis), е съоснован от семейство Аниели преди 125 години. Сега той трябва да се справя с упадъка в автомобилния сектор, пример за който е и състоянието на историческия му завод "Мирафиори" (Mirafiori).
В завода се произвеждат електрическия градски автомобил "Фиат 500" (Fiat 500) и два спортни модела "Мазерати" (Maserati), но поради слабото търсене производството е спряно през голяма част от годината, а 2800 работници са в принудителен отпуск с намалено заплащане.
"Мирафиори" на практика вече е затворен, само че от време на време производственият процес се възобновява", казва Джакомо Дзулианело, работник в завода и синдикален член, който е сред освободените от работа до началото на ноември.
За да оцелее, "Фиат" се раздели с италианската си идентичност, като първо се сля с "Крайслер" (Chrysler) през 2014 г., създавайки "Фиат-Крайслер" (Fiat Chrysler), а през 2021 г. се присъедини към производителя на "Пежо" (Peugeot) - Пе Ес А (PSA), за да създаде "Стелантис". (Stellantis).
Междувременно Торино загуби четири от автомобилните си завода през последните четири десетилетия, като се започне от "Lingotto" (Лингото) през 1982 г., известен с тестовата писта на покрива, която се появява в британския филм от края на 60-те години на миналия век "Италианска афера" и се стигне до съоръжението в Груляско миналата година.
"Мирафиори" - някогашен символ на мощта на "Фиат", в който са работели около 60 000 души и са се произвеждали до 1 милион автомобила годишно, включително оригиналния "Фиат 500" в златния период през 60-те години на миналия век, се е превърнал в сянка на предишната си слава.
"Тук, в Торино, думата упадък е табу, можем да го наричаме както си искаме,... но това е неоспорим факт", казва Лука Давико, социолог в Политехническия университет в Торино.
В Торино и неговите околности живеят около 2,2 милиона души.
Градът се опитва отново да се утвърди като туристическа дестинация с елегантния си център, музеите, местната кухня и близостта до Алпите, както и като академичен център.
Освен това в Торино процъфтявакт аерокосмическата индустрия и "Ювентус", най-успешният футболен клуб в Италия.
Въпреки това, тъй като от 50 000 до 60 000 работни места в района все още са свързани с автомобилната индустрия, настроението е мрачно. Работниците от "Стелантис" започнаха общонационална стачка в петък (18 октомври), за да окажат натиск върху правителството и компанията за запазване на работните места.
По данни на Италианската федерация на металурзите към Конфедерацията на профсъюзите на трудещите се производството на "Стелантис" в Италия ще спадне под 500 000 превозни средства тази година, което е най-ниското равнище от 1958 г.
"Мирафиори" е последният останал автомобилен завод в Торино, чиито работници в по-голямата си част нямат работа или са пред пенсиониране. Средната им възраст е 57-58 години, твърдят профсъюзите, а по-младите поколения вече не са привлечени от автомобилния сектор.
Франческо Дзирполи, професор по мениджмънт в университета "Ка Фоскари" във Венеция и научен директор на Центъра за иновации в автомобилостроенето и мобилността твърди, че италианското автомобилно производство е спаднало поради това, че "Стелантис" пести от инвестиции в нови модели, особено за италианските си заводи.
След като "Фиат" стана част от "Стелантис" Торино вече не е основния център за инженеринг и разработване на продукти, допълва Дзирполи. Последните модели "Фиат", "Алфа Ромео"(Alfa Romeo) и "Ланча" (Lancia) са конструирани в Италия, но използват предимно френски двигатели и платформи.
Те се произвеждат в чужбина, а изпълнителният директор на "Стелантис" Карлош Тавареш заяви, че производството на един от тях - "Алфа Ромео джуниър" (Alfa Romeo Junior) - в Италия, а не в Полша, би увеличило цената му на дребно с 10 000 евро.
"Мирафиори", известен като "град в града", е огромен комплекс, разположен на повече от 2 милиона квадратни метра. Но сега, когато Дзулианело отива на работа, му предстои 15-минутна разходка от вратата на фабриката до монтажната линия през изоставени пространства.
Работниците, които са в принудителен отпуск, получават само около 1100 евро месечно след облагане с данъци, докато редовната заплата е около 1600 евро. Профсъюзите твърдят, че много от тях се борят за препитанието си.
"Преживяхме тежки периоди", казва Давиде Манаго, високопоставен член на браншовия синдикат и работник в завода, чиято съпруга също работи в "Мирафиори". И двамата са били отстранявани от работа няколко пъти, но за щастие никога по едно и също време.
Въпреки това парите понякога "не стигаха за изплащане на ипотеката, а да поискаш заем от банката, за да сложиш храна на масата, не винаги е лесно", казва 49-годишният Манаго.
"Стелантис" настоява, че "Мирафиори" има бъдеще.
Заводът произвежда скоростни кутии за електрически и хибридни автомобили, разполага с център за рециклиране на автомобилни части и лаборатория за батерии, а в края на 2025 г. ще започне производството на нова хибридна версия на "Фиат 500".
Торино може да се възползва и от привличането на друг автомобилен производител в Италия, с което ще се сложи край на статута на "Стелантис" като единствен голям национален производител на автомобили. В момента се водят разговори с китайските "Дунфън мотър" (Dongfeng Motor) и "Чери" (Chery).
Въпреки това Манаго се надява, че 18-годишният му син и 15-годишната му дъщеря ще намерят по-добри възможности другаде. "Очаквам, че бъдещето им няма да е в Торино, а може би дори не и в Италия."