Министерството на търговията на Турция наложи строги условия за вноса на плъг-ин хибридни автомобили от някои държави, включително Китай, обяви в публикация днес турският държавен вестник, цитирана от Ройтерс и БТА.

Този ход следва решението от юни да бъде ограничен вносът на електрически превозни средства, напомня агенцията.

Китай се сблъска с масови критики заради износа на превозни средства, които според много страни са силно субсидирани от Пекин.

Анализатори твърдят, че Анкара се стреми да засили и натиска върху китайските производители на автомобили, с които води преговори за инвестиране в производство в Турция.

В известието, което влиза в сила след 30 дни, се посочва, че вносителят трябва да отговаря на редица условия, включително да има 20 оторизирани сервиза в седем различни региона на Турция, за да може да внася плъг-ин хибридни автомобили, които не са произведени в ЕС или в страни, с които Турция има споразумение за свободна търговия.

Анализаторите твърдят, че нито един вносител не отговаря на условията.

"Всички плъг-ин хибридни превозни средства, които ще бъдат внасяни от сега нататък, ще бъдат блокирани, с изключение на тези, които вече са на склад. Други хибридни автомобили вече се облагат с висок митнически налог", заяви Ерол Шахин, основател на консултантската компания "И Би Ес Данъшманлък" (EBS Danismanlik).

Той допълни, че правителството е "затвърдило посланието си да побързат" към китайските фирми, с които преговаря за вътрешно производство.

През юли китайската компания "Би Уай Ди" (BYD) се договори с турското правителство за изграждане на завод за 1 млрд. долара в Турция с годишен производствен капацитет от 150 000 автомобила.

Миналата седмица турски източници заявиха, че инвестиционният процес на BYD в Турция продължава без проблеми, след като Китай предупреди за риска при инвестиции в чужбина, посочва Ройтерс.

Китайските компании "Чери" (Chery) и "Ес Ей Ай Си" (SAIC) също водят преговори.

В Европа продажбите на електрически превозни средства намаляват по-бързо, отколкото на хибридните автомобили, сочат данни от тази седмица.

Вътрешният пазар на леки и лекотоварни автомобили в Турция е бил на ниво от 762 000 броя за първите осем месеца на годината, приблизително същото като през 2023 г. Вносът на китайски марки е скочил над 2 пъти до 63 000 единици, заемайки 8-процентов пазарен дял, според данни на сектора.