"Тол системата стартира успешно. "Проходи" тази нощ и вече имаме продадени над 2500 маршрутни карти. Имаме вече над 13 000 активирани бордови устройства (3200 закупени карти към 10.00 часа и 14 бордови устройства според МРРБ - б.р.). Очакваме в понеделник да бъдат факт и договорите между GPS операторите и националните доставчици на услуги." Това каза по bTV часове след старта на тол системата регионалният министър Петя Аврамова.

От 5 ч. тази сутрин пътните превозни средства над 3,5 т плащат тол такса за ползване на 3115 км пътища. От тях 803 км са автомагистрали и 2312 км - първокласни пътища. Близо 17 000 км второкласни и третокласни пътища от около 20 000 км републиканска пътна мрежа ще са безплатни за тежкотоварните автомобили.

"Дадохме възможност на всички превозвачи да могат спокойно да се оборудват с бордови устройства или да монтират GPS тракер. Смятам, че в рамките на по-малко от месец всички ще бъдат оборудвани предвид темпото, с което се заявяват и активират бордови устройства", каза Аврамова.

По думите й не един, а два са основните доставчици на тези устройства.

"Това, което искаха като отстъпка превозвачите, беше да не заплащат предложената от националния доставчик на услуги такса за обслужване от 15,90 лв. без ДДС. Включихме се в диалога и съдействахме така, че българските превозвачи ще ползват бордови устройства и GPS тракери абсолютно безплатно. По техни искания намалихме и обхвата на пътищата, които ще бъдат в тол системата, както и намалихме тарифите. За нас е важно тази система да тръгне", коментира регионалният министър.

Очакваните приходи от тол системата до края на 2020 г. са 450 млн. лв. от тол такси и близо 300 млн. лв. от винетни такси.

"Поставихме си един срок от три месеца, в който да наблюдаваме системата и приходите. Ако те не отговарят на очакванията и на заложеното в бюджета, ще коригираме или обхвата, или тарифата, или и двете", поясни Петя Аврамова.

Заместник-министър Николай Нанков, цитиран в съобщение на МРРБ, подчерта във връзка с това, че с превозваческия бранш са се договорили и те са поели ангажимент, ако не бъдат постигнати заложените приходи, 3 месеца след старта на тол системата да бъдат индексирани цените и обхвата на пътищата.

На въпрос дали очаква въвеждането на тол системата да оскъпи автобусния превоз и стоките, Аврамова заяви, че България стартира с най-ниската тарифа в Европа и затова тя няма да доведе до каквото и да било оскъпяване.

Снимка: АПИ

Какви са таксите

Тол таксите за изминаване на 1 км са определени в съответствие с масата на пътното превозно средство, екологичния му клас, както и категорията на пътя. За масовия тежкотоварен превоз - камионите от 3,5 т до 12 т, тарифите са между 3 ст. и 7 ст. на километър, а за автобусите - от 1 ст. до 4 ст. на километър. За превозните средства над 3,5 т, използващи като единствен източник алтернативни горива, тол таксата ще е в размер на 50 на сто от стойността, определена за съответния вид автомобили с екокатегория ЕВРО VI, EEV.

Николай Нанков даде за пример таксите в Сърбия, където от Калотина до унгарската граница най-масовият тежкотоварен транспорт заплаща около 90 евро, а у нас от Калотина до Капитан Андреево - около 20 евро.

Към настоящия момент в тол системата работят 760 души, като 600 от тях са мобилните екипи, които са по пътищата на страната. Останалите са в Националното тол управление.

Как се купуват маршрутни карти

В момента (до 27 март) шофьорите мога да се таксуват с маршрутни карти, които да закупят от сайта "БГ ТОЛ", както и от 500 терминала на самообслужване по протежение на пътната мрежа, както и от бензиностанции, и от партньорската мрежа на националните доставчици на услуги.

"Създадена е необходимата организация на всички ГКПП в страната, като на всеки входен коридор за проверка има информационна табела, която да подсказват къде и на какво разстояние е най-близкото място за продажба на маршрутна карта и къде шофьорите могат да получат консултация", съобщи проф. Олег Асенов - директор на Националното тол управление, цитиран в съобщението на МРРБ.

Как ще се издържа системата

Издаването на маршрутни карти отнема между 2 и 3 минути и не затруднява на обработката на тежкотоварните автомобили. Стартирали сме т.нар. "бял списък" с валидни бордови устройства, които към момента са 14 000. Следващата седмица очакваме сключени договори и добавяне към този списък на устройства за таксуване на базата на джипиес тракери. Всеки ден този списък ще се увеличава. Трите метода на таксуване работят". Това каза пред БНР проф. Олег Асенов.

По думите му тол системата е инфраструктурна реформа, която цели промяна на модела на финансиране на пътната инфраструктура и да въведе принципа - който руши пътя, той плаща.

Проф. Асенов отбеляза, че е важно да се следи общият процент за издръжка на тол системата по отношение на приходната част.

"Ние се стремим да постигнем - съвместно този процент и издръжката на националното тол управление, една разходна част в рамките на 15-17%. В сравнение с други държави, дори където приходите се събират почти изцяло от държавата, там общият разход за издръжка на системата 24%", коментира той.

"Един от основните въпроси, които задаваха превозвачите, беше за алтернативните пътища. С този обхват в голяма степен покриваме и това европейско изискване", изтъкна Асенов.

Почти 17 000 км второкласни и третокласни пътища от около 20 000 км републиканска пътна мрежа ще са безплатни за тежкотоварните автомобили.