Редица европейски държави започнаха да прилагат спасителни за авиокомпаниите мерки. Европейските авиокомпании бяха принудени да спрат от движение повечето си самолети, след като редица страни въведоха ограничения за пътуванията в борбата с пандемията. 

Ето как се справят или какво са намислили да предприемат големите пазари.

Франция

Европейската комисия разреши днес на Франция да окаже подкрепа от 7 милиарда евро на Ер Франс (Air France) за преодоляването на последиците от кризата с коронавируса, предаде Франс прес.

Гаранцията и акционерният заем (заем с право на участие в печалбата - б.р.) на стойност 7 милиарда евро, предоставени от Франция, ще осигурят на Ер Франс ликвидността, от която спешно се нуждае, за да се противопостави на последиците от пандемията от коронавирус, посочва в съобщение еврокомисарят за конкуренцията Маргрете Вестагер.

Парижкото летище Орли може да остане затворено до есента, а летище Роаси-Шарл-де-Гол да възобнови всички пътнически полети през лятото. Това съобщи източник на френския в. "Ле-з-еко".

От 31 март летище Орли е спряло почти всички полети след въвеждането на ограниченията за пътуванията, за да се спре разпространението на коронавируса.

Роаси-Шарл-де-Гол в момента е намалило пътникопотока и само три от терминалите му работят, но се смята, че те ще са достатъчни за обслужването на всички пътнически полети през лятото. Авиокомпаниите от Орли ще могат, ако желаят, да извършват полети от Роаси.

Миналата седмица председателят браншовата федерация на френската гражданска авиация Ален Батисти заяви пред в. "Фигаро", че всяка година през Роаси и Орли преминават средно по 200 милиона пътници. За 2020 година той очаква пътниците да са четири пъти по-малко, или най-много 60 милиона.

Германия за Луфтханза

Спасителният план, по който преговаря Луфтханза (Lufthansa) с германското правителство, ще доведе до поемането на 25,1 процента от капитала на авиокомпанията от държавата, според публикация в сп. "Шпигел", цитирана от Ройтерс.

Планът за финансиране на компанията, която понесе с пълна сила ударите от спирането на въздушните полети заради кризата с коронавируса, възлиза на 10 милиарда евро.

От тази сума 5,5 милиарда евро ще бъдат под формата на акции без право на глас, за които германското правителство изисква изплащане на дивидент от 9 процента.

Ще бъдат отпуснати и заеми на стойност 3,5 милиарда евро на Луфтханза от държавната банка Ка Еф Ве (KFW).

Обединеното кралство

Британското правителство се е обърнало към американската инвестиционна банка Морган Стенли (Morgan Stanley) за консултации по пакета от мерки в подкрепа на авиацията по време на кризата с коронавируса след предупрежденията, че секторът може да се срине. Това заявиха пред Ройтерс двама информирани източници.

Банката, листвана на Уолстрийт, която първоначално се планираше да помага при възможно финансиране на Върджин Атлантик (Virgin Atlantic), получава по-широкообхватна задача да обмисли начини за подпомагане на целия авиационен сектор във Великобритания.

Испания

Иберия (Iberia) и Вуелинг (Vueling), испанските подразделения на авиационната група Ай Ей Джи (IAG), си осигуриха 1 млрд. евро кредити с държавни гаранции с надежда да преодолеят последиците от пандемията от коронавирус, предаде Асошиейтед прес.

Иберия, която е основният авиопревозвач на Испания, е заела 750 млн. евро, а нискотарифният Вуелинг - 260 млн. евро, посочи компанията майка.

Петгодишните кредити ще бъдат предоставени чрез обединение от банки.

Португалия

Авиокомпания ТАП Еър Португал (TAP Air Portugal), която от април осигуряваше маршрути само между континенталната територия и Азорските острови и Мадейра, възобновява в четвъртък международните си полети.

Предвидени са два извънредни полета до Сао Пауло на 7 и 8 май.

В техническа безработица са 90 процента от общо 11 000 служители на авиопревозвача.

Норвегия

Застрашената от фалит нискобюджетна авиокомпания Норуиджън еър (Norwegian Air) получи, след дни преговори, зелена светлина от притежателите на облигации за участие в държавно подкрепен спасителен план, съобщи ДПА.

Четвъртата и последна група кредитори одобри днес плановете за преструктуриране на дълга на компанията, написа в документ до фондовата борса в Осло главният изпълнителен директор на Норуиджън еър Якоб Шрам. Той подчертава, че одобрението на кредиторите е доближило Норуиджън до получаването на изключително важния правителствен кредитен пакет.

Приоритет на компанията сега е да се споразумее с фирмите, дали на лизинг самолети, преди специалното общо събрание утре, допълни той.