Съдът на ЕС отмени в петък част от европейското законодателство, което предвижда товарните автомобили за международни превози да се връщат в базата на превозвача на всеки два месеца. С решението си Европейският съд потвърди всички останали текстове на новото законодателство, оспорвано от България, Румъния, Кипър, Унгария, Малта и Полша, се отбелязва в съобщение на институцията, цитирано от БТА.

Посочените държави оспориха шест текста от т. нар. пакет "Мобилност", включително забраната водачите да ползват редовната си 4-седмична почивка или компенсационната 5-седмична почивка в превозното средство; задължението на превозвачите да организират работата на водачите така, че да имат възможност за връщане в работно време на всеки три или четири седмици до базата, за да започнат или прекарат седмична почивка там. Други оспорени текстове бяха свързани с датата за влизане в сила на задължението за поставяне на ново поколение тахографи; задължението превозните да се връщат в базата в държавата , където е регистриран превозвачът, на всеки осем седмици; срока на изчакване при извършването на каботаж; определянето на водачите като "командировани работници" при извършването на каботаж от една до друга държава от ЕС, когато нито една от тях не е мястото на регистрация на превозвача.

С решението си Съдът на ЕС отхвърля останалите искове и отбелязва, че Европейският парламент и Съветът на ЕС не са разполагали с достатъчно данни за оценка на въздействието на отменените днес текстове. В съобщение на пресслужбата на Европейския съд се уточнява, че институциите на ЕС сега следва да "запълнят правния вакуум", създаден от отмяната на част от европейското законодателство.

Говорител на ЕК коментира по този повод, че Комисията няма възможност за допълнителни действия срещу днешното съдебно решение, според което отпадналите разпоредби са били в противоречие с европейското право. Той отбеляза, че отменените текстове не са били част от първоначалния законопроект, предложен от ЕК.

 

Миналата година България постигна за пръв път успех в заведените дела и други европейски държави срещу нормативните документи от Мобилен пакет, за регулациите в международния автомобилен превоз на товари. Очакваше се в началото на 2024 г. да отпадне спорната разпоредба за връщането на камионите до мястото им на регистрация.

В доклада си генералният адвокат на Съда на ЕС Джовани Питруцела, който публикува заключението си по делата, образувани по жалби на България и други държави членки на ЕС, препоръчва да се отмени правилото за връщането на камиона до оперативния център по държавата по установяване най-малко в рамките на осем седмици.