Почти всички руски граждански самолети вече се прехвърлени в руския регистър и презастраховани в страната, съобщи министърът на транспорта Виталий Савелиев в интервю за телевизия "Россия-24", предаде БТА.

По думите му руският авиопарк в момента се състои от 1272 самолета, от които 1148 са пътнически, а останалите са товарни.

Министърът изтъкна, че чуждите самолети, останали в Русия, не са експроприирани. Той твърди, че руските авиокомпании продължават да плащат по лизинговите си вноски по сметки в рубли в Централната банка. "Ако собственикът им иска, той ги конвертира и си ги взима. Повечето обаче не искат", заяви Савелиев.

В момента руските авиокомпании извършват полети до 11 държави, а до Русия летят 32 чуждестранни компании от 22 страни. Руските самолети летят само до страни, с които има договорени споразумения, че там те нямат да бъдат "арестувани", посочи министърът.

След налагането на западните санкции много руски авиокомпании спряха международните си полети от страх, че самолетите им могат да бъдат взети, понеже са обвързани с лизингови договори. Някъде самолети се задържат, но другаде се измъкват.

Експерти прогнозират големи загуби за този бизнес, но и много, точещи се с години, съдебни дела. В тази обстановка Москва се опитва да спаси руските авиокомпании. Но за лизингодателите някои вещаят крах, защото може да не получат самолетите си.

Авиокомпанията "Аерофлот" обмисля да използва самолетите Ту-214 като база за своя флот, заяви Виталий Савелиев.

Друга руска авиокомпания - Azur Air ще преустанови използването на почти половината от самолетите си поради недостиг на резервни части, съобщи Интерфакс, позовавайки се на писмо на изпълнителния директор на компанията Евгений Корольов до служителите.

По данни на агенцията превозвачът планира да използва само 12 от 22-та самолета в своя флот това лято.