Министър-председателят Бойко Борисов и членовете на Министерския съвет проведоха чрез видеоконферентна връзка извънредно правителствено заседание. На заседанието правителството одобри и предложи на Народното събрание да приеме законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавните резерви и военновременните запаси. В него се предлага създаването на държавно предприятие "Държавна петролна компания" към министъра на икономиката, което да изпълнява всички функции на държавния резерв за съхранение и обновяване на резервите на петролни енергийни продукти, съобщи пресслужбата на кабинета.

Със създаването на държавното предприятие се предвижда, освен управлението на настоящите петролните бази, и изграждането на нови бази и бензиностанции, с което ще се подобри конкуренцията на пазара на горива в страната.

Строят бензиностанциите с пари от бюджета

За изграждането на държавните бензиностанции се търси собствено финансиране, съобщи на пресконференция в МС министърът на икономиката Емил Караниколов. По отношение на това откъде ще бъдат осигурени парите за това дружеството/"Държавна петролна компания"/ към момента не считаме, че специално изграждането на бензиностанциите ще става със средства от държавния бюджет, ще се търси собствено финансиране, каза министърът в отговор на въпрос на пресконференция в МС, след извънредното заседание на кабинета.

В края на миналата седмица Министерството на финансите предложи създаването на държавно предприятие "Държавна петролна компания" към министъра на икономиката, която да изпълнява всички функции на държавния резерв за съхранение и обновяване на резервите на петролни енергийни продукти. С оглед подобряване на конкуренцията на пазара и осигуряване на максимално ниски цени за гражданите и бизнеса, като допълнителна дейност, компанията ще изгради в следващата една година бензиностанции на територията на цялата страна в населените места и на основните пътни артерии. Бензиностанциите на държавната компания ще осигуряват възможност за зареждане и на електромобили.

Министър Караниколов посочи, че основен приоритет ще са данъчните складове за горива, като допълни, че съвместно с експерти от МФ, Агенция "Митници" и представители на сектора ще се направи анализ за необходимия брой на складовете. По думите му това ще позволи на всички субекти в сектора да имат по-конкурентна среда и да предоставят по-добра услуга. По отношение на бензиностанциите министърът посочи, че първо трябва да бъде избран типов модел на тези съоръжения. По думите му определена локация може да е върху терен - държавна, общинска или частна собственост.

В отговор на въпрос министър Караниколов посочи, че когато се появява лоялен конкурент като държавата, това е добре както за бизнеса, така и за потребителите. Не считам, че някой има проблем с това, че държавата на търговски принцип ще участва на този процес, а ако някой има страхове, те са от нелоялна конкуренция, а не от това, че държава ще се яви като балансьор между тях и потребителите, коментира министърът.

Той посочи, че държавата ще се заеме с изграждането на станции за зареждане на електромобили, защото това е бъдещето. Една от визията ни е да можем да привлечем инвеститор, който в страната да произвежда електромобили, каза министърът и изтъкна, че един от основните въпроси, освен за възможностите на българския пазар за покупка на такива коли, е и дали имаме изградена нужната инфраструктура за електромобили, което е сред причините за това решение на МС

Големите бензиностанции са поддържали по-високи цени по време на пандемията

Когато международните цени се променят с определен процент, не същото се наблюдава с горивата в България. Така финансовият министър Владислав Горанов аргументира предложението държавата да създаде своя петролна кампания с бензиностанции и складове за гориво на едро чрез промени на Закона за държавните резерви и военновременните запаси.

„Цената на горивата в тези бензиностанции ще равна на останалите и дори по-добра, заяви Горанов.

По посочи, че за периода на пандемията борсовите цени на петрол са намалели драстично. Същевременно в същия период при търговията на дребно големите вериги поддържат цена на дизела средно с около 30 ст. над средната цена и около 55 ст. от цената в складовете. При бензина статистиката за цената е подобна.

Според него жителите на София могат да видят разлика от 50-60 стотинки в бензиностанциите в различните квартали на столицата.

"Не е тайна, че темата с цената на горивата на дребно е коментирана с години. В подкрепа на тази констатация мога да ви припомня, че са се провеждали и много протести. Многократно е сезирана Комисията за финансов надзор, многократно са извършвани анализи, от които сме получавали данни, че конкуренцията работи. В период на криза все по-остро се забелязват някои диспропорции, които нямат обективно обяснение", каза още Горанов.

"През последните седмици и месеци в периода на кризата. Няма да скрия разочарованието, че някои икономически субекти посегнаха и на данъци, които те не плащат", добави финансовият министър.

Данъчните складове пък са собственост само на един оператор. Така се създава невъзможност за свободна търговия. Затова се е породила и идеята - съхраняването на държавните резерви и създадените от държавата съвместимости за горива да бъде прехвърено на Държавната петролна компания. Тя ще получи всички активи и дейности по отношение на управлението на държавните резерви за военни и нефтени продукти.

Горанов даде и пример, за да обясни някои особености:

Ако един собственик на бензиностанция иска да зареди или да внесе от чужбина, от съседна Гърция, но трябва да има договор с лицензиран складосъдържател. Тогава горивото се движи от Гърция до България с отворено плащане. Ако на този търговец в България му се откаже достъп до склад, той има опция да си купи горивото от Гърция и натоварен ликвидно да го въведе на територията у нас и да го въведе допълнително. Около 66 стотинки  без ДДС е акцизът при дизела.

Горанов цитира и Адам Смит, който е стигнал до извода: "При конкуренцията личният интерес ражда всеобщото благо".

Финансовият министър подчерта, че държавата не твърди, че има нещо нередно на пазара на горивата, но властта има амбициозна цел за изграждането на няколко десетки до 100 обекта, дори и на места, където обикновените граждани нямат достъп до качествена услуга.

Упрекът, че това е левичарско действие, може да намери отговорът - пазарът ще реши, каза още финансовият министър и добави: "Смятаме, че ако държавните бензиностанции ценообразуват разумно, те могат да покажат по-добра цена", каза Горанов.

"Държавата чрез свои предприятия може да действа като търговец", потвърди той.

Горанов обаче подчерта, че целта не е държавата да се меси, а да създаде възможност за по-добър пазар и по-добър достъп. А държавата трябва да има инструменти как работи пазарът.

Относно периода на изграждане на петролната компания и държавните бензиностанции, финансовият министър каза - колкото по-бързо, толкова по-добре.