Безспорно е - Държавната петролна компания (ДПК) се закрива, и скоро ще внесем законопроект, свързан със закриването й, заяви вицепремиерът и министър на икономиката и индустрията Корнелия Нинова в отговор на депутатски въпрос в рамките на представянето на проектобюджета за 2022 г. в ресорната парламентарна комисия, предаде БТА.

Вицепремиерът съобщи, че остава открит въпросът за съхранението на запасите на горива. Обсъждаме фирмите, които са длъжни по закон да съхраняват запаси, да заплатят това задължение, тези запаси под формата на средства, а държавата да ги купува, съхранява и да отговоря, за да бъдат те абсолютно гарантирани и да не зависят от частни интереси, от това коя фирма дали ги съхранява, или не. Понякога заниженият контрол в тази сфера показва, че не всички си изпълняват задължението да пазят запаси, каза министърът. Затова ние смятаме, че държавата трябва да поеме големия ангажимент, да ги осигури, държавата има достатъчно терени, където да ги съхранява, а фирмите, чието задължение е това, да ги заплащат, допълни Нинова.

ДПК трябваше да строи и управлява държавни бензиностанции. Законопроект за закриването на компанията "Демократична България" предложи в средата на 2021 г. с мотива, че държавното предприятие ще се изправи през сериозни пазарни бариери, за които нито има експертиза, нито човешки и финансов потенциал.

"Съществуването на Държавната петролна компания е напълно необосновано от гледна точка на защитата на държавния интерес, обществения интерес, икономическата логика и защитата на конкурентния пазар на горивата в България", отбеляза тогава депутатът Ивайло Мирчев.

Законът за "Държавна петролна компания" бе гласуван в началото на юли 2020 г. Приемането му бе мотивирано с подобряване на конкуренцията на пазара на горива и в частност осигуряване на по-добър достъп на търговците до данъчните складове.

Тогавашните министри на финансите Владислав Горанов и на икономиката Емил Караниколов защитиха законопроекта, като обявиха, че компанията се създава, за да се свали напрежението по отношение на цената и качеството на горивата. 

Анализ: Колко би струвала ДПК >>