Когато говорим за намаляване на ДДС, трябва да сме наясно, че това намаляване може да се компенсира единствено с увеличаване на подоходния данък.Това каза по БНР председателят на бюджетната комисия в парламента и депутат от ГЕРБ Менда Стоянова във връзка с предложенията за намаляване на ставката на ДДС за някои храни и лекарства.

По мнението на Стоянова дебатите за това с какви данъци трябва да се облага българинът, какви приходи трябва да генерира държавата от тези данъци и по какъв начин тези приходи да се разпределят чрез държавата за различните сфери на живота не трябва да се водят на парче, а като цяло.

Стоянова подчерта, че разговорът трябва да се води за данъчната система, а не за един или друг елемент от определен данък.

"Ако българинът е готов да промени данъчната си система, да въведе по-високо подоходно облагане, да въведе по-високи данъци и такси, тогава, компенсирайки загубата, да намали ДДС за определени стоки и услуги - тогава наистина ще говорим за нещо сериозно, а не за популистки предложения", коментира председателят на бюджетната комисия.

"Трябва да е ясно дали намаляването на ДДС ще намали цените. При свободна пазарна икономика няма кой да гарантира това", подчерта Менда Стоянова. Според нея, когато се говори за намаляване на ДДС на основни стоки, за да бъдат компенсирани загубите за бюджета, трябва да започнем да говорим за увеличаване на другите данъци - на коли, имоти, доходи.

"Еднаквото облагане, означава стабилни приходи - над 50% от приходите в бюджета са от косвеното облагане. Еднаквото облагане с ДДС означава, че всички плащат съобразно това колкото потребяват.

Подпомагането на хората в неравностойно положение трябва да се случи през социалната система.

Намаляването на косвения данък (ДДС) означава, че ако паднат цените, то по един и същи начин биха се облагодетелствали и хора с високи, и хора с ниски доходи", коментира Стоянова.

До колко да се намалят партийните субсидии

"Методиката за определяне на партийните субсидии е от 2001 година. Действителните гласове подадени за партии и коалиции, които не са преминали бариерата за влизане в парламента, се преразпределят към тези, които имат право на субсидия. По този начин, за нуждите на изчисленията, се увеличават действителните гласове, подадени за тях. Това е механизмът и за преразпределяне на гласовете във връзка с изчисляване на мандатите. Тази формула винаги е била прилагана по този начин", отбеляза Стоянова във връзка с предложенията за намаляване на партийните субсидии. По темата се заговори, след като се разбра, че партиите в НС са надвзели (разпределили) субсидии за повече от 6 млн. лева.

Правителството предлага субсидиите да паднат до 1 лев за действителен глас. БСП са съгласни субсидиите да бъдат намалени, но определят предложението на ГЕРБ като популизъм. От Обединени патриоти са скептични за такова драстично намаление - по закон партийните субсидии са 11 лева на получен глас.

"Заради този факт, който възбуди духовете, правителството внесе закон за изменение на Закона за политическите партии, където тези текстове се пренаписват, за да стане ясно, че субсидията се изчислява на един действителен глас, подаден за съответната партия или коалиция, влязла в парламента. Съдът ще се произнесе дали има грешка в методиката (която допусна разпределението на допълнителни 6 млн.)".

"Нашата позиция чрез гласуването ще бъде за внесения от правителството законопроект. Ако останалите партии в парламента имат друго мнение, ще имат възможност с гласовете си да вземат друго решение. Тогава всеки ще може да гласува за това свое решение".