Инвеститорите, които наблюдават разрастващия се конфликт между САЩ и Китай, може да имат основание да се притесняват, че опустошенията от една търговска война между двете най-големи икономики би могла да се отрази на световния бизнес в по-общ план, съобщава Инвестор.

Според модел на икономистите в Pictet Asset Management в Лондон мита в размер на 10% върху американската търговия, прехвърлени върху потребителите, могат да доведат глобалната икономика до състояние на стагнация, а 2,5% от корпоративните печалби могат да бъдат изтрити.

Но при разрастването на търговския конфликт тежко пострадали няма да са само основните две замесени страни, посочва агенция Ройтерс. Също толкова риск има и за икономиките на редица други държави, които са дълбоко интегрирани в глобалната верига на стойността - все по-често използвана от компаниите за фрагментиране на производството на техните стоки. 

Графиката подрежда изследваните държави според тяхното участие в световната верига на стойността, определяно от Световната търговска организация като сумата от чуждестранно съдържание с добавена стойност в износа на дадена държава и добавената стойност към износа на други страни.

От таблицата става ясно, че България се намира на 16-то място от над 60 държави с участие в световната верига на стойността от 56,6%.

Според данните страни като Люксембург (70,8%), Тайван (67,6%), Словакия (67,3%), Унгария (65,1%), Чехия (64,7%) и Южна Корея (62,1%) са също толкова уязвими към риск от търговски конфликт, колкото двете страни в неговия център, ако не и повече.

Тайван е център на индустрията с технологии и полупроводници и приютява големи производители на електроника като Foxconn, които освен всичко друго създават оборудване за телефоните iPhone на Apple. Електронните интегрални схеми представляват 40% от общия износ на Тайван.

В същото време Унгария, чийто най-голям търговски партньор извън ЕС са САЩ, се радва на значителни инвестиционни потоци благодарение на огромната си производствена база, фокусирана най-вече в автомобилния сектор. Части за автомобили и други превозни средства са двата основни предмета на износ на страната през 2016 г. и представляват 15% от общия ѝ износ.

В дъното на класацията застават Хърватия, Нова Зеландия и Аржентина с участие в световната верига на стойността от съответно 34%, 33,3% и 30,5%.