Комисията за финансов надзор /КФН/ продължава работата си по създаването на система "бонус-малус". Системата е за единни изисквания за коригирането на застрахователната премия, в зависимост от поведението на водача на моторното превозно средство, покрито от застрахователен договор за задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите. Това съобщиха от пресцентъра на КФН.

Първоначален вариант на системата бе предложен още миналата година, но той бе отхвърлен, както от застрахователите, така и от шофьорите. Основният проблем бе, кой носи отговорността за застраховката - шофьор или автомобил. Освен това всеобщо мнение бе,че застраховките масово ще поскъпнат, въпреки бонусите.

"Бонус-малус" е система, която персонализира премията, платена от застраховащия/потребителя, като взима предвид поведението на пътя и историята на претенциите. Основната идея, която стои зад "бонус-малус", е да се възползват "добронамерените" шофьори от премийни отстъпки и в същото време да се наказват "високо рисковите" с повишаване на премиите.

Експертите в работната група работят с убеждението, че това ще бъде стимул за отговорно поведение на пътя, което впоследствие ще допринесе за намаляването на броя на пътно-транспортните произшествия.

Крайната и най-съществена цел на системата "бонус-малус" е да коригира в дългосрочен пан поведението на участниците на пътя и да възпита във водачите на автомобили чувство за отговорност. Като резултат ще се подобри пътната безопасност и респективно целта е намаляване на броя на смъртните случаи и телесните наранявания. Фокусът на системата "бонус-малус" поставя акцент върху пряката връзка между поведението на пътя и риска от причиняване на вреди от собственика/водача на автомобила.

На база на предложенията на международен консултант, вече е сформирана нова работна група, която включва експерти от КФН, Министерство на вътрешните работи и Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията.

Създаденият експертен екип ще разработи няколко варианта за система, като целта е всеки един от тях да е максимално рационален и прагматичен, и да отчита в най-голяма степен нормалната житейска ситуация, свързана с управлението и използването на моторно-превозно средство.

Вариантите ще бъдат представени и предложени за обществено обсъждане на гражданите, водачите и собствениците на моторни транспортни средства, както и на всички заинтересовани страни - правителствени, неправителствени организации и застрахователи.

Работната група по системата "бонус-малус" ще разработи вариантите в рамките на няколко месеца и ще има готовност да ги представи за обсъждане през есента на 2019 г.