Трудна работа се оказва в някои случаи ремонтът на машините и съоръженията, които компаниите притежават и използват в своята дейност. Често те се сблъскват с категоричните изисквания на производителя на техниката какви части да се използват при ремонтите.

Ето какво констатира Службата за проучвания на Европейския парламент (European Parliamentary Research Service): "Потребителите отдавна се оплакват, че продуктите не само се повреждат по-бързо от преди, но и че ремонтът им често е твърде скъп, труден за осъществяване поради липса на резервни части, а понякога и невъзможен".

От своя страна потребителските организации от години призовават компаниите да позволят на своите клиенти да могат да поправят всичко - от смартфони до трактори, като използват възможно най-достъпните за тях варианти.

Проблемът, разбира се е глобален, особено изострен заради разкъсването на веригите за доставки в последните години.

Ето как в конкретен случай той се решава в САЩ.

Производителят на трактори "Джон Диър" (John Deere) - компания основана през далечната 1837 г. и която и до днес носи името на основателя си, се съгласи да даде на клиентите си от САЩ правото да поправят закупеното от тях оборудване.

Би Би Си (BBC) пише за това, като припомня, че преди това фермерите са имали право да да използват само оторизирани части и сервизни съоръжения, вместо по-евтини независими варианти за ремонт.

Deere and Co. е един от най-големите производители на селскостопанско оборудване в света.

Американската федерация на фермерските организации (American Farm Bureau Federation - AFBF) и Deere & Co. подписаха меморандум за разбирателство (memorandum of understanding - MOU) в неделя.

"Меморандумът разглежда дългосрочен проблем за фермерите и животновъдите, когато става въпрос за достъп до инструменти, информация и ресурси, като същевременно защитава правата на интелектуална собственост на John Deere и гарантира безопасността на оборудването", каза президентът на AFBF Зипи Дювал, цитиран от Би Би Си.

Съгласно споразумението собствениците на оборудване и независимите сервизни работници (техници) няма да имат право да "разкриват търговски тайни" или "да пренебрегват функциите за безопасност или контрола на емисиите или да коригират нивата на мощност на селскостопанското оборудване".

Фирмата очаква с нетърпение да работи с Федерацията и "нашите клиенти през следващите месеци и години, за да гарантираме, че фермерите ще продължат да разполагат с инструментите и ресурсите за диагностика, поддръжка и ремонт на тяхното оборудване", каза Дейв Гилмор, старши вицепрезидент в Deere & Co. 

Фермерите са част от масовото движение, което защитава правото на ремонт и оказва натиск върху производителите да позволят на клиентите и независимите сервизи да поправят оборудването си.

През 2022 г. Apple стартира схема за "ремонт на самообслужване" ("self-service repair"), която дава възможност на клиентите да сменят батерии, екрани и камери на нови iPhone.

Обединеното кралство и Европейският съюз имат политики, които принуждават производителите да предоставят резервни части на клиенти и независими компании за някои видове електроника.

Някои американски щати като Ню Йорк и Масачузетс са приели подобни мерки. Президентът Байдън подписа изпълнителна заповед през 2021 г., с която призова Федералната търговска комисия (Federal Trade Commission)- независима от правителството организация, да изготви политика за цялата страна, позволяваща на клиентите да ремонтират собствените си продукти, особено в секторите високи технологии и селско стопанство.