На неприсъствено заседание Министерският съвет предостави 81 157 840 лева на Министерство на регионалното развитие и благоустройството за изпълнение на текущите дейности по строителството на автомагистрала "Хемус" до края на 2021 г., информира правителствената пресслужба.

Същевременно МРРБ ще трябва да върне в хазната 490 779 500 лева, които ще се използват за предотвратяване на последиците от пандемията от COVID-19, се уточнява в информацията.

Средствата за строителството на деветте участъка на автомагистралата през следващите години ще бъдат осигурени с тригодишната бюджетна прогноза за периода 2022-2024 г.

Вчера "Автомагистрали" ЕАД, избраният изпълнител, постави под въпрос работата си по проекта заради блокираните по искане на министъра на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова сметки на дружеството. Възможно било и разпускане в принудителен отпуска на голям брой служители, в разгара на строителния сезон и блокиране на поддръжката на автомагистралите в страната.

На това веднага Комитова отговори, че "няма опасност нищо да се спре". "Аз се грижа всеки ден за това нещо и няма да допусна нищо да се спре - нито поддръжка, нито строителство".

Няколко дни по-рано, на 24 юни, при поредната проверка на участък от 20 км в строеж на АМ "Хемус" (лот 5) Виолета Комитова заяви, че строителството не е започнало, но е сключен договор с фирма за 97 милиона лева за покупка на материали, от които са платени през 2020 г. 84 милиона лева.

От "Автомагистрали" пуснаха пространно становище в отговор, в което се отбелязва, че близо 79 500 000 лева е реализираната към този момент икономия от фиксирането на цените на материалите за участъци 4, 5 и 6 на автомагистрала "Хемус" спрямо стойностите им в периода на плащане на авансите. Това "защитава" цените от индексация и води до независимост от инфлацията в държавен и световен мащаб, изтъква компанията.

Сегашното правителство няма да пречи на изграждането на АМ "Хемус", но не може да се ангажира дали тя ще бъде завършена до 2024 г., каквото беше обещанието на предходния кабинет, тъй като има много процедури, от които зависи това, каза наскоро Комитова.

Председателят на УС на АПИ Апостол Минчев каза на 24 юни, че за лотове 4, 5 и 6 до Велико Търново има разширен идеен проект, който е почти технически, и е приет. След Велико Търново е в ход изготвянето на проектите до "Боаза". В края на тази година и началото на другата трябва да има разширен идеен проект на цялото трасе.