Решението на Германия да намали ДДС е оказало ограничено влияние върху потреблението, но същевременно е понижило значително държавните приходи. Това обяви днес мюнхенският институт за икономически изследвания Ифо (ifo), цитиран от ДПА.

Институтът приветства решението на правителството да не удължи периода на данъчното намаление, който изтече в края на 2020 година.

Според властите целта на мярката е била да насърчи потребителите да правят големи покупки. Това обаче не се е случило според резултатите от две проучвания, отбелязват шефът на института Клеменс Фуест и колегите му Андреас Пайхл и Флориан Ноймайер.

Понижаването на различни ставки за ДДС между юли и декември миналата година е довело до увеличаване на частното потребление едва с 6,3 милиарда евро или 0,6 процента.

За сравнение, според оценки загубените данъчни приходи достигат 20 милиарда евро или три пъти повече.

Ифо е възложил на социологическата компания Форза (Forsa) да направи анкета сред 30 000 потребители при две отделни проучвания, проведени през октомври и ноември.

Повечето анкетирани посочват, че въпреки намаляването на ДДС са избягвали да правят по-големи разходи, тъй като възможностите за големи покупки са били ограничени, а и са се опасявали от нарастване на разходите в бъдеще.

Само 2 процента споделят, че между юли и октомври са направили големи покупки, които обикновено биха пропуснали. Това включва покупката на стоки като телевизори, компютри, плащане на строителни и ремонтни дейности, мебели и автомобили.

Намаляването на ДДС от 19 до 16 процента на теория би трябвало да спести на купувачите на автомобили 750 евро за кола с цена 25 000 евро, а телевизор за 1000 евро би бил по-евтин с 30 евро.