Как да преживееш пандемията: уроци от германски компании
Изследване показа, че по-малко германски фирми се страхуват от отлагане на програмите си за разрастване, отколкото компаниите във Франция, Италия, Испания и Великобритания
В промишленото сърце на Германия машиностроителни фирми разработват рецепта за оцеляване в пандемията от коронавирус: продължавай да харчиш за изследователска и развойна дейност, дори ако продажбите спадат; натрупай финансов буфер, за да можеш да направиш дългосрочен бизнес план; бъди гъвкав с търговските партньори, за да запазиш веригата за доставки непокътната; мисли иновативно и приемай кризите като възможности.
Това определено е стратегия, която се отплаща за някои от малките и средни предприятия (МСП), които общо осигуряват близо 60 % от всички работни места в Германия, според интервю на Ройтерс, взето от шестима главни изпълнителни директори.
Commerzbank, най-големият кредитор за средни компании, също констатира, че броят на компаниите, попадащи в "интензивното отделение", е по-малък, отколкото банковите експерти са се опасявали и клиентите не бързат да търсят нови кредитни линии.
Stihl например взе необичайни мерки, след като социалните и бизнес ограничения засегнаха продажбите на произвежданите от нея моторни резачки, косачки и машини за подрязване на жив плет. Фирмата продължи производството и помогна на някои от затруднените си търговци на дребно да се задържат на повърхността, като удължи сроковете за плащанията им, разказва шефът на компанията Бертрам Кадзиора.
Гамбитът се отплати
След няколко тежки месеца търсенето за машините на Stihl отново нарасна, тъй като хората, заключени по домовете си, се заеха да привеждат в ред градините. От май Stihl се радва на двуцифрен растеж на продажбите и работи и през неделите, за да успее да изпълни поръчките.
Със сигурност градинарството се оказа успешна ниша по време на кризата, но способността на Stihl да навигира през слабите месеци на локдауна отразява предимствата на средните компании - обикновено те са семейна собственост, мислят дългосрочно и имат силни финансови баланси, които им помагат да преодолеят трудните времена.
МСП в Германия освен това като цяло са по-големи, отколкото в други страни от ЕС, според данни на Евростат. Да не говорим, че 90 % от германските компании, особено специализирани инженерингови фирми, са под семеен контрол, отбелязва асоциацията на средните предприятия BVMW.
Не натискай спирачкат
Резултатът е, че по-малко германски МСП са се обърнали към банки за кредити през тримесечието април-септември отколкото подобни компании в Испания, Италия и Франция, според изследване на Европейската централна банка.
През август проучване на консултантската компания McKinsey сред над 2200 МСП в пет европейски страни показа, че по-малко германски фирми се страхуват, че ще трябва да отложат програмите си за разрастване, отколкото компаниите във Франция, Италия, Испания и Великобритания.
"Поради факта, че повечето от тях все още са семейна собственост, коефициентът на обезпеченост със собствен капитал е висок и предлага добър буфер за трудни времена", посочва Нико Мор, партньор в McKinsey и експерт по средноголемите компании.
Stihl, семеен бизнес, основан през 1926 година, взема решението да не става заложник на банки преди няколко десетилетия. Оттогава компанията е натрупала дял на собствен капитал до 70%, с надежда да гарантира, че ще може да взема бизнес решенията си независимо от кредитори, които биха били по-съсредоточени върху краткосрочните перспективи.
"Заради негативното отношение на банките, семейството собственик тогава стига до заключението, че няма да позволи банките да диктуват политиката на компанията, а в бъдеще ще финансира компанията от собствените си ресурси", разказва Кадзиора.
Arburg GmbH, производител на машини за леене на пластмаси под налягане край Щутгарт и също семейна собственост, влиза в пандемията със солидни финанси, които му позволяват да гледа отвъд кризата.
"Пандемията от коронавирус не оказва влияние върху стратегиите ни за средносрочно и дългосрочно развитие и производството", категоричен е управляващият партньор на Arburg Михаел Хел.
"Твърдо вярваме,че ще бъде напълно погрешно да удряме спирачките на иновациите точно сега", категоричен е той.
Проучване от септември на германската мащиностроителна асоциация VDMA показа, че мнозинството от членовете й си поставят за цел да поддържат или увеличат бюджетите си за инвестиции догодина, като почти една пета от тях планират да ги увеличат с 10 % или повече.
Огромна възможност
Успешни истории като тази за Stihl дават невярна представа за смесената реалност, която Ковид-19 донесе на компаниите в Германия. Из всички сектори една от всеки 11 фирми е застрашена от фалит, според изследване сред 13 000 компании на асоциацията на германските промишлено-търговски камари DIHK.
Патрик-Лудвиг Ханцш от германската кредитна агенция Creditreform очаква 24 000 корпоративни фалита в Германия през 2021 година след 16-17 000 тази година.
Особено потърпевш е бизнесът, който по-силно зависи от месечния приток на пари кеш. Германската асоциация на хотелиерите и ресторантьорите DEHOGA посочи, че анкета, проведена миналия месец сред 8868 обекти в сектора, е установила, че 71,3 % от тях се страхуват за оцеляването си.
Според Commerzbank обаче много средноголеми предприятия от промишления бранш имат достатъчно финансови буфери, за да издържат на бурята. Банката има екип, който следи внимателни здравето на нейните клиенти, проучва всичко - от бизнес модели до данни за клиентския трафик, и води редовни дискусии с мениджърите. Екипът очаква леко увеличаване на фалитите, след като през януари бъдат отменени облекченията, въведени с цел да задържат компаниите на повърхността. Малко е вероятно обаче да настъпи силния скок, прогнозиран от някои.
"Няма лудешки наплив за кредити", казва Кристине Радемахер, ръководител на отдела за финансово инженерство в банката.
"Много от клиентите ни имат буфери и не изпитват затруднения с ликвидността", допълва тя.
Koerber от Махбург е друга средноголяма компания с бизнес, който варира от изкуствен интелект до машини за опаковане на тоалетна хартия. Тя влиза в пандемията със солидни финанси и няма намерение да вдигне крак от педала на газта.
"Винаги сме правили и ще продължим да правим устойчиви и значителни инвестиции в изследователска и развойна дейност, както и в бъдеща дигитализация през тази и идната година. Търсенето за дигитални решения получи огромен тласък от коронакризата - за нас това е изключителна възможност", разказва главният изпълнителен директор Щефан Зайферт.
Съзидателно разрушение?
В Мюнхен производителят на строително оборудване Wacker Neuson преразглежда някои от инвестициите си, но засега запазва нивото на вложенията в изследователска и развойна дейност.
"Кризата е акт на баланс между оптимизация на разходите, много по-кратки периоди на планиране и натиск да се развиват иновации", казва главният изпълнителен директор Мартин Лерер.
Ebm-papst Group, която произвежда електрически мотори и високотехнологични вентилатори, също поддържа стабилни инвестициите си в изследователска и развойна дейсност тази година въпреки спада в оборота с близо 30 % през април.
"Сега наваксваме месец след месец", посочва главният изпълнителен директор Щефан Брандл.
Компанията с централа в Мулфинген се надява да се възползва от три тенденции - добро качество на въздуха, което е силно търсено заради на пандемията; дигитализация, благодарение на която има силно търсене на вентилатори, необходими за охлаждане на сървърите, и търсенето на продукти, които използват по-малко електричество.
За мнозина оцелели компании кризата е двигател, ускоряващ промените.
Сред тях е MAHLE GmbH, която произвежда авточасти от електрически трансмисии до климатици. Тя планира да затвори два завода в Германия и да свие други разходи, за да се приспособи към технологичните промени в сектора и намалялото заради пандемията търсене.
Въпреки спада в продажбите с 20 % тази година обаче главният изпълнителен директор Йорг Щратман също задържа инвестициите в иновации "на високо ниво". Компанията например е похарчила милиони за нов център край Щутгарт със 100 инженери, който отвори неотдавна.
Остава бъдещето да покаже дали средноголемите предприятия преминават през етап на "съзидателно разрушение" - термин, популяризиран през 40-те години от австрийския икономист Йозеф Шумпетер, с който той описва краха на нежизнеспособни фирми, които загиват, за да направят място за далеч по-динамични компании.
Тези компании, работещи в правилния сектор, със здрави финанси, заявяват уверено, че са готови да се адаптират.
"Искаме да се възползваме от възможностите, които тази криза носи", категоричен е Брандл от ebm-papst.
Превод от английски: Елена Савова, БТА