Развитието на железопътния транспорт закъсня много в България, но правим всичко възможно да наваксаме. Това каза служебният министър на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков по време на най-успешния форум за зелена трансформация - "Green Transition Forum 4.0 - Новите перспективи пред Централна и Източна Европа", организиран за четвърта поредна година от Dir.bg и 3Е News. Тридневното събитие започна днес в столичния София Ивент Център и ще продължи до петък, 28 юни. По време на събитието над 2500 участници, от които над 750 топ мениджъри от 18 различни държави, ще проведат ключовия разговор за утрешния свят.

Гвоздейков посочи, че по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ) България има финансови възможност за модернизация на жп транспорта, предаде БТА.

Успешно финализирахме преговорите и вече има избран изпълнител на доставката на 35 електрически мотрисни влака, каза министърът. Подвижният състав ще бъде купен със средства именно по ПВУ. За изпълнител е избрана полската фирма "Stadler Polska Sp. z o.o." Предложената цена е 642,5 млн. лева, а срокът за доставка е 28 месеца.

Министерството на транспорта и съобщенията премина към договаряне без предварително обявление за доставка на 35 електрически мотриси предвид сложността и спецификата на поръчката. "Всичко това се случи по ясни критерии и методика, които бяха аналогични за всички 4 компании, които дойдоха на преговори", категоричен бе министърът.

Гвоздейков обясни, че е подписал договори за производство на 9 маневрени локомотива, които ще бъдат адекватни за композиране. Гвоздейков добави, че тези поръчки се изпълняват от българска фирма. Той обясни още, че другата седмица трябва да стане готов и първият такъв локомотив.

По думите на служебният министър България е подписала договор за доставка и производство на 7 двуетажни влака, като има възможност те да станат 10. Гвоздейков обясни, че България има проблем с доставката на 20 влака за дълги разстояния. Проблемът е провокиран от закона за обществените поръчки, защото времето, в което трябваше да бъде реализирана доставката, мина в жалби, обясни Гвоздейков.

"Основен въпрос сега е доставката на 20 влака тип "пуш-пул", които са за дълги разстояния. В момента преговаряме с ЕК, като нашето желание е да бъде заменен типът на влаковете с такъв, който да бъде произведен в по-кратки срокове. Вече сме на ръба чисто технологично с времето за производство, но ще положим максимум усилия да спасим и тези средства."

Министърът посочи, че по ПВУ България реализира проект за модернизацията и дигитализацията на жп инфраструктурата в България, като добави, че ще бъдат закупени асистенти за над 100 локомотива, както и европейска система за управление на жп трафика.

Гвоздейков представи и действията в посока развитие на автомобилния транспорт. Според него това трябва да върви "ръка за ръка" с развитието на железопътния транспорт и не трябва да има разделение.

По думите му транспортът създава една четвърт от въглеродните емисии и ограничаването на това въздействие трябва да бъде основна мисия. Гвоздейков обясни, че Европейската комисия е дала шанс на България да реализира около 100 млн. лева за зарядни станции по пътната инфраструктура, както и по черноморските пристанища.

Министър Гвоздейков открои като неотложно решаването на проблемите с товарния трафик в страната.

"Този казус няма да изчезне дори когато влезем в сухопътния Шенген, защото България не е предприела в миналото стъпки за изграждането на буферни паркинги", каза Георги Гвоздейков. Той призова представителите на транспортния бранш съвместно да се търсят начини за решаване на въпроса, както и възможни варианти за европейско финансиране по тази инициатива.

Дискусиите от първия ден от Green Transition Forum 4.0 са с фокус върху зеленото финансиране, земеделието, транспорта, климата, декарбонизацията и ESG. 


Най-голямата и значима конференция за Зелената сделка "Green Transition Forum 4.0: Новите перспективи пред Централна и Източна Европа (ЦИЕ)" е организирана от Dir.bg и 3Е-news. Форумът се провежда от 26 до 28 юни. На конферентните сцени в Sofia Event Center излизат представители на над 18 държави, като общо над 2500 участници, от които над 750 топ мениджъри, провеждат ключовия разговор за утрешния свят.

Събитието е организирано от Dir.bg и 3Е-news в партньорство с ACT Commodities, ПроКредит Банк, Visa, European Investment Bank, Електрохолд, Yettel, Артекс Инженеринг АД, ОББ, Аурубис България, Главболгарстрой Холдинг, Българска Фондова Борса, УниКредит Булбанк, Българска банка за развитие, Геотехмин, Енергео, МЕТ Енерджи Трейдинг България, Дънди Прешъс Металс, Фонд ФЛАГ, ICGB, The Oil and Gas Employers" Federation, Електроенергиен Системен Оператор, Булгартрансгаз, Фонд на фондовете, Български Енергиен Холдинг ЕАД, АЕЦ Козлодуй, Westinghouse, Филип Морис България, БМФ Порт Бургас АД, Информационно обслужване, Българска асоциация "Природен газ", REIB , PCONTRADE, Омега Пауър Груп, PHOTOMATE, OMV Petrom, Българска асоциация по рециклиране, TTS (Transport Trade Services) S.A, Morningside Hill, CWP Global, DEVIN, Smart Energy Trade.

Green Transition 2024 се осъществява с медийната подкрепа на БНТ, БТА, БНР, bTV Media Group, Дарик Радио, Darik Business Review, Euroactive, Economic.bg, ESGnews.bg и The Recursive.