Производителите на автомобили, големи и малки, инвестират сериозно в разработването на широка гама от модели електрически превозни средства (EV), тъй като интересът на потребителите към по-чисти автомобили нараства. Очаква се Европа да бъде водеща в света по навлизане на EV, тъй като няколко страни въвеждат закони, забраняващи продажбата на нови превозни средства с двигатели с вътрешно горене (ДВГ) от следващото десетилетие. Въпреки това, с по-големия брой електромобили, значително повече литиево-йонни батерии се произвеждат и изхвърлят, когато достигнат края на експлотационния си живот.

Това означава, че правителствата и производителите на батерии по целия свят търсят начини за рециклиране на тези батерии, за достъп и повторно използване на критичните минерали, съхранявани в тях. Това доведе до разработването на внушителни проекти за заводи за рециклиране на батерии именно на Стария континент, съобщава изданието OilPrice.com.

Доскоро почти не се говореше за рециклиране на батерии, тъй като индустрията на електромобилите все още бе в начален етап. Но понеже навлизането на електрическите коли се увеличава, правителствата и производителите на автомобили инвестират сериозно в разработването на нови заводи за рециклиране на батерии. Изхвърлянето на батериите за електромобили би означавало не само създаване на повече отпадъци във време, когато правителствата се стремят да намалят отпадъците, но също така означава изхвърляне на критични минерали, които са жизненоважни за зеления преход.

Батериите за електромобилите се произвеждат с помощта на набор от критични минерали, като литий, никел, кобалт, манган и графит, които се добиват чрез минни дейности. Тези минерали са жизненоважни за захранването на зеления преход, използвани в широка гама проекти за зелена енергия и чисти технологии. Въпреки това, има ограничен запас от тези критични минерали. Освен това в момента не се смята, че има достатъчно операции за добив на минерали в световен мащаб, за да се отговори на нарастващото търсене. Това означава, че достъпът и повторното използване на критични минерали чрез практики за рециклиране може да бъде от ключово значение за преминаването от автомобили с ДВГ към електроколи. Това осъзнаване накара няколко страни в Европа да инвестират сериозно в развитието на своите съоръжения за рециклиране на батерии.

Индустрията за рециклиране на батерии се очаква да нарасне значително през следващите години, подкрепяйки прехода към устойчива, кръгова икономика.

В Швейцария компанията за рециклиране на батерии Librec изгражда първия в страната голям завод за рециклиране на батерии за електромобили в община Биберист. Построен на мястото на бивша фабрика за хартия, Librec планира да отвори своето съоръжение за рециклиране на батерии с капацитет 12 000 тона годишно в края на октомври. Librec е инсталирала технология за разреждане, за да премахне останалата енергия от батериите на EV, за да подпомогне захранването, което се очаква да допринесе за около една трета от енергийните нужди на съоръжението.

В Холандия производителят на батерии SK наскоро отвори завод за рециклиране на батерии с площ от 10 000 квадратни метра в Ротердам. Компанията се надява в крайна сметка да разшири съоръжението до 40 000 квадратни метра. Заводът е оборудван да обработва до 10 000 тона батерии годишно, което може да се удвои при разширяване. Там се използват процеси на смачкване и вакуумно сушене за безопасно рециклиране на литиеви и EV батерии. Това означава, че критичните минерали се извличат, за да се върнат обратно във веригата за доставки на батерии. SK също така отвори съоръжение за рециклиране в Янченг, Китай и има планове да отвори завод в Нюкасъл, Австралия до края на годината.

Междувременно в Германия Cylib, стартираща компания, подкрепена от Porsche, разработва огромен завод за рециклиране на батерии на стойност 200 милиона долара в провинция Северен Рейн-Вестфалия. Заводът ще обхваща почти 22 000 квадратни метра и се очаква да бъде най-голямото съоръжение за рециклиране на литиево-йонни батерии от край до край в Европа, според данни на компанията. Съоръженията там ще могат да рециклират около 30 000 тона батерии всяка година, което го прави по-голям от основните съществуващи заводи. Компанията използва техника за възстановяване на литий и графит на водна основа, за да използва повторно материали от излезли от употреба батерии.

Стартъпът набра 55 милиона евро тази година от редица инвеститори, включително фирмата за рисков капитал World Fund, Porsche Ventures, Bosch и DeepTech & Climate Fonds. Ако успее, Cylib се надява да развие още няколко завода за рециклиране на батерии в Германия и други европейски места през следващите няколко години. Главният изпълнителен директор на компанията Лилиан Шуич заяви: "Достигането на производство в промишлен мащаб на Cylib ще бъде ключов двигател в изграждането на стабилна европейска инфраструктура за батерии." Шуич добави: "Рециклирането на батерии е пионерна технология в кръговата икономика, доказвайки, че икономическият успех е съвместим с намаленото въздействие върху околната среда", добави тя.

 

По-рано тази година Полша също обяви нов завод за рециклиране на батерии. Съоръжението AE Elemental на Elemental Strategic Metals и Ascend Elements в Zawiercie, Полша, ще бъде оборудвано за обработка на 12 000 тона батерии годишно от около 28 000 електромобила. Двете компании планират да стартират второ съвместно предприятие в Германия през 2026 г., способно да рециклира до 25 000 тона батерии годишно или около 58 000 EV батерии.

Няколко европейски страни бързо развиват капацитета си за рециклиране на батерии за електромобили, като се очаква навлизането на чисти превозни средства да скочи през следващите години. Очаква се рециклирането на батерии да бъде жизненоважна дейност в зеления преход, тъй като компаниите се стремят да възстановят и пренасочат крайните минерали, за да подкрепят производството на повече електромобили. Докато индустрията е сравнително малка в момента, се очаква да продължи да расте в съответствие с разширяването на индустрията за електромобили, както в Европа, така и другаде.