Експерт: Не виждам накъде биха могли да поскъпват повече колите втора употреба
Към електрическите автомобили (нови и употребявани) има интерес само в големите населени места, Кно търсенето въобще не е голямо
Не очаквам да има разлика в цените на употребяваните автомобили от 1 януари 2025 г., заради изискванията на ЕС за намаляване на емисиите на въглероден диоксид при нови коли с двигатели с вътрешно горене. Тази прогноза направи председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили втора употреба Любомир Доросиев в интервю пред БНР.
Още по темата
"В големите населени места българите си купуват по-скъпи и по-нови коли, най-често за около 30 000 лева. В малките - си вземат дори около 20-годишни, а цените са до 10 000 лева", добави той.
По думите му статистиката, че в България се карат най-старите автомобили в Европа, се изкривява от това, че много хора продължават да държат неподвижни коли на паркинги, вместо да ги предадат в автоморги.
Около 260 хиляди автомобила (нови и употребявани) се регистрират на територията на България годишно, уточни той.
"Има тенденция на огромно търсене на автомобили втора ръка - и у нас, и в Европа. В Западна Европа семействата купуваха среден клас нови автомобили, които да си ги ползват, докато им изтече гаранцията. Имаше доста автомобили, които са следгаранционни и се продаваха. След пандемията се увеличиха страшно много цените на новите автомобили. Вече няма накъде да се увеличават цените на новите автомобили, защото тази тенденция е непосилна и няма да могат да продават. В момента тенденцията трябва да е към спад на цените на новите автомобили, защото те се вдигнаха от пандемията с 80 до 100% за определени брандове. Вече дори и в Западна Европа си карат по-дълго автомобилите и няма коли втора ръка на пазара, което е проблем", коментира Доросиев.
Според него електрическите автомобили не са успели да се наложат на пазара и в момента има огромен спад в продажбата им, защото "е горе-долу за градски условия, защото зареждането на бърза станция в България е много скъпо, докато в Западна Европа има много зарядни станции и е по-евтино".
Любомир Доросиев изтъкна, че търговците в Асоциацията на вносителите на автомобили втора употреба са си съкратили много печалбите.
"Не виждам накъде биха могли да поскъпват повече колите втора употреба. ... Към електрическите автомобили (нови и употребявани) има интерес само в големите населени места, но търсенето въобще не е голямо", каза още председателят на браншовата асоциация.