Чили планира да национализира литиевата индустрия
Контролът върху добива на ценния метал ще бъде постепенно прехвърлен от два индустриалните гиганта към новосъздадена държавна компания
Чилийският президент Габриел Борич обяви, че планира да национализира литиевата индустрия в страната, за да стимулира икономиката и да защити околната среда, предават Ройтерс и Асошиейтед прес, на които се позова БТА. Страната е вторият най-голям производител в света на този метал, който е от ключово значение за батериите за електромобили.
Още по темата
По данни на Геологическия топографски институт на САЩ чилийските запаси на литий от 9,6 милиона тона са трети по големина в света след тези на Боливия - 21 милиона тона и на Аржентина - 19,3 милиона тона. Чили добива ежегодно 39 000 тона литий и е изпреварван само от Австралия, която добива 61 000 тона.
Решението на Борич означава, че контролът върху добива на литий в страната ще бъде постепенно прехвърлен от индустриалните гиганти Ес Кю Ем (SQM) и "Елбъмарл" (Albemarle) - двата най-големи производителите на литий в света, в ръцете на чилийска държавна компания, посочва Ройтерс.
Това изправя производителите на електромобили пред нови предизвикателства, след като все повече страни вземат мерки да опазят природните си ресурси. Миналата година Мексико национализира литиевите си залежи, а през 2020 г. Индонезия забрани износа на никелова руда, друга ключова суровина за батериите за електромобили.
"Това е нашият шанс да се превърнем в устойчива и развита икономика. Не можем да си позволим да го пропуснем", заяви Борич в телевизионно обръщение към нацията. По думите му бъдещите договори за добив и преработка на литий ще бъдат сключвани само под формата на публично-частни партньорства с изключителен държавен контрол.
По думите на Борич държавната компания "Коделко" (Codelco), най-големият производител на мед в света, ще бъда натоварена със задачата да създаде и държавна литиева компания. За целта ще бъде търсено одобрението на Конгреса през втората половина на годината.
Правителството в Сантяго все пак няма да прекратява досегашните договори, но изтъкна, че се надява компаниите да приемат включването на държавни структури в тях преди изтичането им. Договорът на Ес Кю Ем изтича през 2030 г., а този на "Елбъмарл" - през 2043 г.
"Елбъмарл" обяви, че не очаква съобщението да "окаже влияние на бизнеса му" и ще продължи да инвестира в растеж и нови технологии в Чили. От Ес Кю Ем не отговориха на запитване за коментар.
Камиони транспортират сол в мината SQM в пустинята Сан Педро де Атакама, в северно Чили
Изявата на Борич не оказа влияние върху цените на лития на световните пазари, които от ноември досега са намалели със 70 на сто заради спад на търсенето на електромобили в Китай, най-големият пазар на тези превозни средства в света.