Автомобилният концерн Volkswagen за първи път обмисля затваряне на фабрики в Германия. Компанията е принудена да прибегне до подобни мерки заради растящия ценови натиск от азиатските ѝ конкуренти, съобщава Ройтерс (Reuters).

Плановете обаче са напът да доведат и до първия голям сблъсък между главния изпълнителен директор Оливер Блуме и синдикатите, които имат значително влияние във VW. Блуме до този момент беше смятан за по-диалогичен от своя предшественик Херберт Дис.

Според работнически съвет на най-големия автомобилен производител в Европа, компанията смята един от големите завод за превозни средства и една фабрика за компоненти за остарели. Синдикалната организация обещава "ожесточена съпротива" срещу плановете на изпълнителния съвет.

Главният финансов директор Арно Антлиц ще говори пред персонала заедно с шефа на марката Volkswagen Томас Шефер на среща на работническия съвет в сряда сутринта.

Ръководителят на работническия съвет на Volkswagen Даниела Кавало, член на могъщия синдикат IG Metall, заяви, че очаква главният изпълнителен директор Блуме също да се включи в преговорите. Тя добави, че срещата в сряда ще е "много неудобна" за ръководството на групата.

IG Metall е успявала да осуети предишни опити за по-дълбоки промени, като това се случи за последно през 2022 г., когато Дис напусна поста главен изпълнителен директор.

В миналото анализаторите са посочвали заводите на VW в Оснабрюк (Долна Саксония) и Дрезден (Саксония) като потенциални цели за закриване. Провинция Долна Саксония е и вторият по големина акционер на Volkswagen.

Volkswagen, в която работят около 680 000 служители, обяви още, че се чувства принудена да прекрати своята програма за сигурност на работните места, която е в сила от 1994 г. и предотвратява съкращения до 2029 г. Концернът добави, че всички мерки ще бъдат обсъдени с работническия съвет.

IG Metall казва, че сигурността на работните места обхваща заводите на Volkswagen във Волфсбург, Хановер, Брауншвайг, Залцгитер, Касел и Емден.

"Ситуацията е изключително напрегната и не може да бъде преодоляна с прости мерки за намаляване на разходите", каза Шефер в изявление.

VW, която движи по-голямата част от продажбите на групата Volkswagen, е първата марка, която се продава на кампания за намаляване на разходите. Целта е да бъдат спестени 10 млрд. евро до 2026 г., докато компанията се опитва да рационализира разходите, за да оцелее при прехода към електромобили.

Зов за събуждане

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

"Трудната икономическа среда, новите съперници в Европа и намаляващата конкурентоспособност на германската икономика означават, че Volkswagen трябва да направи повече", казва Блуме пред ръководството на компанията.

Volkswagen, чиито акции затвориха с ръст от 1,2% след новината, загуби почти 1/3 от пазарната си оценка си през последните 5 години, което го прави най-зле представящия се сред големите европейски производители на автомобили.

Компанията е изправена пред предизвикателна среда в Европа, САЩ и особено в Китай, където местните производители на електромобли, водени от BYD, заграбват пазарния ѝ дял. Тя е загубила повече стойност на акциите, отколкото който и да е основен конкурент през последните 2 години.

Плановете на VW са последният удар за германския канцлер Олаф Шолц, чиято тристранна коалиция беше критикувана на регионалните избори в неделя, на които крайнодясната партия Алтернатива за Германия спечели вота в една провинция и остана втора в Саксония.

Карстен Бжески, глобален ръководител на макросектора в ING Research, коментира пред Reuters, че решението за затваряне на фабрики в Германия подчертава последиците от години на икономическа стагнация и структурни промени без растеж.

"Ако такъв индустриален гигант е принуден да затваря фабрики, това може да е отдавна закъснелият сигнал за събуждане, че мерките на икономическата политика на Германия трябва да бъдат значително засилени", казва тя.

Министерството на икономиката на Германия заяви, че ръководството на VW трябва да действа отговорно в предизвикателна пазарна среда, но отказа да коментира конкретно планираните съкращения.

IG Metall каза, че решението "разтърсва основите" на Volkswagen, който е най-големият индустриален работодател в Германия и най-добрият производител на автомобили в Европа по размер на приходите.

Даниела Кавало каза още, че ръководството на компанията е взело "много грешни решения" през последните години, включително отказ от инвестиции в хибриди или по-бързо разработване на достъпни електромобили с батерии.

Вместо затваряне на заводи, бордът трябва да намали сложността на производството и да се възползва от синергията в плановете на групата Volkswagen, добави в заключение Кавало.