Понастоящем сме на финален етап от преговорите за изменение на Плана за възстановяване и устойчивост. Това каза служебният вицепремиер и министър на финансите Людмила Петкова по време на изслушване в парламентарната комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове, предаде БТА.

Изслушването, сред участниците, в което бяха още служебният министър на енергетиката Владимир Малинов и служебният заместник-министър на околната среда и водите Виктор Атанасов, беше във връзка с одобрения от Министерски съвет доклад на вицепремиера и финансов министър за предприемане на действия за изменение на Националния план за възстановяване и устойчивост на България (НПВУ) и за изготвяне на предложение по съдържанието на глава REPowerEU.

България е единствената държава, която все още не е представила официално глава REPowerEU, за да може страната ни да се възползва от допълнителния безвъзмезден ресурс, който е в размер на 479 милиона евро, каза министър Петкова. Тя посочи, че изменението по плана заедно с главата REPowerEU трябва да бъде одобрено от ЕК до края на годината.

Одобрен през месец май 2022 г., планът REPowerEU на ЕК за цел бързо да се намали зависимостта на ЕС от руски изкопаеми горива чрез ускоряване на прехода към чиста енергия и обединяване на усилията за постигане на по-устойчива енергийна система и истински енергиен съюз. Акцентите в него са: икономии на енергия; диверсифициране на доставките; бързо заместване на изкопаемите горива чрез ускоряване на прехода на Европа към чиста енергия; интелигентно съчетаване на инвестиции и реформи.

Людмила Петкова отбеляза, че са ускорени разговорите с ЕК на политическо и експертно ниво с намерението да се подготвят необходимите промени и тяхното одобрение от Съвета до края на годината.

Вицепремиерът описа хода на разговорите с Европейската комисия.

  • На 5 февруари тази година на ЕК е изпратен първият пакет за изменения по член 21. Това е текст от Регламент (ЕС) 2021/241 на Европейския парламент и на Съвета от 12 февруари 2021 година за създаване на Механизъм за възстановяване и устойчивост, който позволява на държавите членки да поискат изменение на плановете си поради обективни обстоятелства, и е във връзка с Решение на Народното събрание от 12 януари 2023 г. за изготвянето на промени от Министерския съвет на НПВУ в сектор енергетика;
  • на 8 март на ЕК са изпратени постъпилите предложения по глава REPowerEU. Финансовият министър обясни, че целта е била да се даде възможност за дискусия по тях в рамките на проведената в периода 18-20 март в София техническа мисия на ЕК;
  • проведени са няколко кръга на писмен обмен с ЕК във връзка с измененията по Плана;
  • на 22 юли е проведена среща на високо ниво, в която ЕК е предоставила обратна връзка по предложените промени в сектор енергетика;
  • на 26 юли е проведена друга среща на високо ниво.

Министър Петкова каза, че интензивността на преговорите е засилена "с оглед взаимното разбиране относно необходимостта от финализиране на преговорите по проекта за изменение до средата на септември 2024 г."

Имаме готовност до средата на септември да предложим официално и изменението на НПВУ и глава RePowerEU, потвърди на свой ред служебния министър на енергетиката Владимир Малинов пред депутатите. Това, според него означава, че в края на календарната година бихме имали вече действаща новата глава и изменението по чл. 21 от Регламента, уреждащ възможността за изменения в Плана за възстановяване и устойчивост. Така за изпълнение на реформите и инвестициите ще остават 18 месеца. Ето защо реформите и проектите в новата глава са така структурирани, че да са изпълними в оставащото време. За съжаление, посочи министър Малинов, загубата на време вече доведе до отпадане в главата RePowerEU на възможността да се вкарат приоритетни за енергетиката проекти като например този за ПАВЕЦ "Чаира".

"Моето лично притеснение е, че този период е изключително кратък и поставя под риск възможността на държавата," обяви служебният енергиен министър.

Целта 40% декарбонизация

Заместник-министър Венцислав Атанасов заяви пред депутатите, че намалението с 40% на емисиите при производството на електрическа енергия е изпълнима цел. Съгласно изнесените данни от него, през 2023 година, включително и първото шестмесечие на тази година, страната е изпълнила заложените цели в плана. Това е така, заради изтеклия този февруари договор за изкупуване на електроенергия от ТЕЦ "Контур Глобал", а предстоящото изтичане на споразумението с "Ей Е Ес" през 2026 година показва, че е възможно придържането към заложените цели.

В отговор на запитване на депутата Асен Василев от групата на ПП-ДБ, зам.-министър Атанасов каза, че целта за декарбонизация с 40% остава, но тя ще се постигне чрез пазарни механизми, а не чрез прилагане на допълнителни принудителни административни мерки.

БЕХ и дружествата му: преговори като висш пилотаж

По друго питане на Асен Василев, министър Малинов посочи относно преговорите за отделянето на "Булгартрансгаз" и на "ЕСО" от Българския енергиен холдинг (БЕХ), че сега правителството е предложило на ЕК идеята да предвиди на законодателно ниво забрана за кроссубсидиране от страна на операторите към другите дружества в групата на БЕХ. Становището на Брюксел на този етап е такова, че те не възприемат този подход като алтернативна мярка с еквивалентен ефект. В МЕ, съгласно твърдението на министър Малинов, са на мнение, че двете дружества трябва да останат в структурата на холдинга. Според него отделянето им няма да представлява риск за дейността на двете дружества, но ще крие рискове за БЕХ. Ето защо продължават усилията за запазването на двата оператора в структурата на групата, като тази позиция се обуславя както от финансова гледна точка, така и от гледна точка на оперативността. Преговорите министър Малинов сравни с висш пилотаж, защото от това ще зависи и финансирането на инвестиционни намерения на дружествата и в частност на ЕСО.

Либерализацията на пазара: ЕК иска гаранции за необратимост

В отговор на трети уточняващ въпрос от Асен Василев за пълната либерализация на електроенергийния пазар в България, енергийният министър каза, че преговорната позиция на правителството е такава, че независимо от последните изменения от Народното събрание по темата (отлагане с година за битовите клиенти - б.р.), на законодателно ниво не е отпаднал ангажиментът за либерализация на пазара на дребно. От страна на ЕК обаче настояват за допълнителни гаранции от страна на България, че процесът ще бъде необратим. Предвид това, на законодателно ниво страната има още работа за вършене, уточни Владимир Малинов. Законодателната инициатива включва промени и в подзаконовата нормативна база, а именно изменение на една от наредбите, която е в полето на компетенции на Комисията за енергийно и водно регулиране. Тук влиза и поетият ангажимент от МЕ за провеждане на информационната кампания за запознаване на битовите потребители с възможностите и допълнителните гаранции за избягване на сътресения при прехода към либерализиран пазар.

Народният представител поиска и яснота относно предложената пътна карта "Енергетика и климат". Съгласно отговора на енергийния министър, от ЕК вече искат документът да бъде приет от народните представители, а не само да бъдат запознати с информацията в него.

В заключение на получените отговори Асен Василев заключи, че за да се "отпуши" процесът по изпълнение на мерките по НПВУ, Народното събрание следва да преразгледа свои категорични позиции. На свой ред обаче министър Малинов посочи, че правителството е готово да води преговори с ЕК и в условия, при които парламентът не преразгледа свои решения, лансирайки позиции, които да бъдат приемливи както за ЕК, така също и да не противоречат на решенията на Народното събрание.