На водородните технологии се гледа като сериозна алтернатива на електрификацията на замърсяващите сектори на икономиката. Такива са различни производства, особено на метали, също химическата индустрия, а транспортът също е сред тях. И ако по отношение на леките коли към днешна дата изглежда, че бъдещето е в замяната на автомобилите с двигатели с вътрешно горене с такива с електрически, то при товарните и особено тежкотоварните превози засега далеч не е ясно кое ще надделее. Има производители, които залагат на електрификацията и там. Има други, за които водородизацията ще бъде по-добрият вариант. Трети пък разработват паралелно камиони и по двете технологии.

Че водородът има бъдеще при камионите вярват и в Брюксел. Това стана ясно и по време на проведената в края на ноември и началото на декември Европейска седмица на водорода, по ввреме на която и политици, и експерти, отбелязаха, че на водорода се гледа като сериозен механизъм за декарбонизацията в част от секторите на европейската икономика. А според различните прогнози на Брюксел до 2050 г. на него може да бъде базирано между 10 и 24% от общото потребление на енергия. Визията на ЕС за бъдещето му в сектора на транспорта пък очерта и ресорния еврокомисар Адина Вълян.

Според думите й електрификацията наистина се очертава като основна алтернатива на изкопаемите горива при личните автомобили. Но пък водородизацията ще бъде сред ключовите алтернативи за зеления преход при тежкотоварния транспорт. По-конкретно по-масовото въвеждане при камионите и автобусите на технологията на водородните горивни клетки, чрез които на борда им се произвежда електроенергия и то чиста, отдавна влиза в плановете на Евросъюза за декарбонизация. Според думите на Вълян още през 2030 г. водородната технология ще заема сериозен дял от тежкотоварния транспорт в държавите-членки. Затова и ЕС е заложил цел до края на настоящото десетилетие на всеки поне 150 км от основните европейски пътища и коридори да има станции за зареждане с водород. "Така ще бъде създадена достатъчно гъста зарядна мрежа, чрез която да се гарантира адекватна транспортна и трансгранична свързаност чрез такива камиони", отбелязва еврокомисарят по транспорта, цитирана от Euractiv. Според думите й през 2030 г. по пътищата на Евросъюза ще се движат 60 хил. водородни тежкотоварни камиона. А тази бройка кореспондира и с указаната в изследване, проведено през 2020 г., доказващо, че технологията на водородните горивни клетки е един от много сериозните варианти за постигане на нулеви вредни емисии от тежкотоварния транспорт.

В него се посочва още, че водородните камиони могат да станат конкурентни на дизеловите още през 2027 г. Условието за това обаче е цената на водорода да падне до 6 евро на килограм. Сред другите им преимущества са високата оперативна гъвкавост и сравнително бързото време за зареждане, кореспондиращо в това да се напълнят резервоарите с дизел и паралелно с това отнемащо много по-малко време спрямо зареждането с ток на електрически камион.

Водородизацията на тежкотоварния транспорт обаче няма да се случи или поне не в посочения от Адина Вълян мащаб, ако за нея не бъдат въведени стимули и подкрепа в законодателството на ЕС. В противен случай разпространението на камиони с горивна клетка ще бъде много по-слабо. "Ако го няма пакетът "Готови за 55", по европейските пътища през 2030 г. ще има едва 3000 камиона на водород", коментира пред Euractiv източник от Еврокомисията. Който признава обаче, че при заложените към момента от ЕС цели за постигане на амбициите по отношение на климата наистина споменатата бройка от 60 000 е напълно постижима.

Освен споменатото вече условие за цена от 6 евро за килограм водород, има и още едно условие за постигането на силен тласък в продажбите на водородни камиони в ЕС. И това е постигането на трайна тенденция за намаляване на разходите за използването на тази технология. При това условие изследването показва, че през 2030 г. 17% от продажбите на нови камиони в ЕС ще се генерират от такива с горивна клетка. Което също кореспондира с посочената бройка от 60 хил. А за прогнозите за устойчиво падане на цената на водорода спомена и председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен още по време на откриването на Европейската седмица на водорода. Според нейните думи през 2030 г. т.нар. зелен водород може да струва 1.8 евро за килограм. Което напълно съответства на едно от главните условия за сериозно навлизане на водородните технологии в транспортния сектор.

Не само политиците, но и производителите гледат с добро око на водородните камиони и автобуси. Компании като Daimler, Honda, Hyundai и др. смятат, че заедно биха могли да доставят в ЕС до 100 000 такива превозни средства до 2030 г. Според тях наистина технологията позволява покриването на съвременните изисквания по отношение на обхвата, товароносимостта и времето за зареждане, което прави напълно възможно замяната на дизелови с водородни камиони.

Паралелно с това тласък за водородизацията на тежкотоварни транспорт ще окаже и инициативата на ЕС "Партньорство за чист водород", чийто бюджет е 2 млрд. евро. Целта е да бъдат подкрепяни научни разработки и иновации, чрез които да бъде постигната цена от 1.5 до 3 евро за килограм чист водород, който да се използва в промишлеността и транспорта. "Партньорство за чист водород" стъпва върху над 10-годишния опит от успешни изследвания и иновации в ЕС. И сега тази инициатива е готова да допринесе за зелената еволюция на Европа", казва изпълнителният директор на публично-частната инициатива Fuel Cell and Hydrogen Joint Undertaking (FCH JU) Барт Бийбюйк.