БДЖ ще погаси задълженията си към държавния бюджет, които са в размер на 42 милиона лева. Това съобщиха от холдинга преди ден, като уточниха, че средствата са осигурени чрез безлихвен заем в резултат на получената нотификация от Европейската комисия.  В коментар по темата Петър Бунев, който е председател на синдиката на железничарите към КНСБ, заяви в ефира на “Хоризонт“, че новината за погасяването на задълженията на БДЖ не може да се оцени по друг начин освен положително: Независимо от това, че дългът е държавен и от единия джоб влиза в същия – просто парите ще минат през БДЖ, но важното е, че намаляват задълженията. За бъдещето на БДЖ Бунев отбеляза, че е оптимист, въпреки че подобряването на състоянието на холдинга и качеството на услугите, които той предоставя, вероятно няма да стане бързо. Според него е възможно при изчистването на дълговете още през есента да се обяви търг за нов подвижен състав. Той обаче отбеляза, че процедурите изискват доста време и новите вагони може да бъдат доставени през 2019 година.  Аз се надявам и съм оптимист, че железницата ще се промени, но няма да стане така рязко, както би ни се искало на всички. Тези неща не могат да станат с магическа пръчка и аз се надявам, че понеже постановлението е за повече от 42 милиона, които ще бъдат от държавата, да се отделят едни средства, които просто ще бъдат вложени по най-бързия начин в ремонта дори на старите (влакове – бел.ред.), защото в момента не може да говорим за купуване на нов подвижен състав в близките една-две години. Просто няма как. Това не е лек автомобил – да отиде човек и да си го купи. Това става с поръчки. Специално се изработва за всяка една железница, така че срокът за доставка на подвижен състав в най-добрия случай е две години. По отношение на заплащането и условията на труд в БДЖ, Петър Бунев коментира:Заплащането на служителите – това е друга тема, която е свързана. Ние на практика тази година имахме лек ръст на заплатите. Да се надяваме, че догодина също ще вървим в същата посока, така че да подобрим социалния статус, а и условията на труд – има много места, на които трябва да се подобрят. В депата продължава да няма отопление. Стаите за почивка са в лошо състояние. Така че тези неща трябва паралелно да вървят – освен доставката на нов подвижен състав, естествено е и че трябва да бъдат предоставени много по-добри условия за поддръжка и за работа на хората. Бунев припомни тезата си, че проблемите на БДЖ започват от 2001 година: Когато ние, водейки преговори за присъединяване към ЕС, трябваше да разделим железницата – от 1 януари 2002-ра тя се раздели на Национална компания “Железопътна инфраструктура“ и БДЖ и тогава започнаха големите проблеми. За разлика от старите страни-членки, които продължават да си плащат дори глобите, но не я разделиха железницата – говоря за Франция и Германия, а знаем за каква железница става въпрос там… Разделението доведе настина до увеличаване на административния персонал, но той няма как да не се увеличи при разделяне. Няма да се върне старата железница, но трябва да има единно управление и в крайна сметка един орган, подчерта Петър Бунев, допълвайки: Макар че министърът на транспорта е принципал и на едното, и на другото (НКЖИ и БДЖ), но говоря оперативен (ръководен орган – бел.ред.), който да управлява двете оперативно заедно. Така са в Германия и Франция – в холдинг, където всеки си е с отделна сметка и т.н., но става въпрос, че има единоначалие. Повече по темата ще научите от звуковия файл.